Rareș Drăgan este un adevărat om al secolului 21 – își îmbină perfect pasiunea pentru artă, muzică și snowboard cu cariera de director de creație la High Contrast și co-fondator al MUSHIN, o aplicație dezvoltată dintr-o idee venită la o petrecere.
Cum le face pe toate? Cum e să ai o puternică parte creativă și una de antreprenor? Cum e să fii co-fondator într-un startup, director de creație și să ai totuși timpul pentru lucrurile din afara proiectelor? Ce lecții a învățat Rareș purtând toate aceste pălării? Fiindcă am vrut să aflăm aceste lucruri de la el, l-am luat la întrebări, iar el ne-a răspuns cu sinceritatea și seriozitatea unui om care a învățat din fiecare idee pusă în practică.
Bună, Rareș! Spune-ne pentru început câteva lucruri despre tine.
Sunt un brașovean “aproape tânăr”, pasionat de artă și tehnologie, de snowboarding și motociclete, obsedat de libertate, dependent de muzică, ascultător de jazz și rock în egală măsură. Nu am reușit să mă decid între prea multele pasiuni și am ajuns să le îmbin.
Ești co-fondator al MUSHIN, un startup românesc bazat pe o aplicație de muzică. Povestește-ne puțin cum a luat naștere ideea lui.
MUSHIN.FM este o inteligență artificială care detectează preferințele muzicale ale oamenilor dintr-un spațiu și generează în timp real un playlist cu muzică perfectă, care să placă tuturor.
Înainte de MUSHIN a fost High Contrast, agenție digitală pe care am fondat-o în 2002 și care mă bucură și se bucură cu prezența mea ca director de creație și în prezent.
În martie 2015, împreună cu colegii din High Contrast pregăteam evenimentul “Noaptea Agențiilor” și aveam nevoie de ceva inedit pentru eveniment. Atunci mi-am imaginat un mod interactiv prin care participanții la eveniment să aleagă muzică din playlist folosind un sistem de like-uri.
După eveniment am primit feedback foarte bun și am hotărât să mergem mai departe cu proiectul. Am început să lucrăm la o aplicație web și am imaginat o modalitate prin care afirmarea preferințor muzicale să nu le mai consume timp utilizatorilor.
Momentul cheie a fost primul party MUSHIN într-o cafenea din Brașov (Dada), când succesul a depășit așteptările și am realizat potențialul real de a lansa o platformă de muzică în B2B.
Pornind de la aceste prime experiențe, am decis să lansăm un startup și să îmbunătățim produsul folosind machine learning pentru a genera playlist-ul automat. Restul este de la sine înțeles: foarte multe nopți nedormite și multă muzică bună.
Cel mai important skill necesar unui antreprenor este capacitatea de a consuma stres și de a-l transforma în valoare.
Care sunt lecțiile pe care le-ai învățat odată cu crearea MUSHIN și pe care le-ai transmite unui antreprenor care e la început de drum?
Echipa este totul. Sună poate a clișeu, dar este singurul adevăr general valabil în viața de startup. Și probabil cel mai important skill necesar unui antreprenor este capacitatea de a consuma stres și de a-l transforma în valoare. Cred că aici se duce lupta reală. Cu sinele.
Ești de asemenea creative director la High Contrast, o agenție prezentă pe piața din Brașov. Spune-ne, ce ar trebui să ia în considerare un designer/copywriter atunci când creează identitatea unui produs online precum MUSHIN?
În orice proiect de identitate online este esențial ca echipa de creație să își asume și să își însușească proiectul, să îl “simtă”. Pentru asta, trebuie ca într-o prima faza să răspundă la câteva întrebări de baza cu ajutorul clientului: cui se adresează produsul, ce transmite și cum.
Într-o etapă următoare, echipa de creație trebuie să extragă esența brandului și să o comunice coerent în online, iar pentru asta cheia este să ajungă în mintea “consumatorului” pe calea cea mai scurtă. În online este esențial să găsești “scurtăturile”.
Care consideri că sunt cele mai importante „ingrediente” în dezvoltarea unui startup spre o companie stabilă și profitabilă?
Banii sunt un catalizator important, dar oamenii sunt ingredientul principal pentru un startup.
Contează foarte mult profesionalismul membrilor echipei dar, mai mult decât experiența, în particular pentru un startup, există un atribut uman special, un fel de nebunie care îi face pe oamenii din startup să meargă înainte “against all odds”. Cred că perseverența asta colectivă este definitorie pentru succesul dezvoltării unui startup.
Ești director de creație într-o agenție și fondator al unui startup bazat pe un produs. Care este diferența dintre cele două lumi și cum se văd ele din perspectiva ta?
În viața de agenție există un proces creat și optimizat în ani de zile de un grup de oameni care au evoluat în timp, proces concentrat către a livra un anumit gen de servicii de creație.
Experiența membrilor echipei și forța procesului de creație fac rezultatele previzibile și în timp lucrurile cresc firesc. Rețeta este simplă: oameni talentați, clienți valoroși, proiecte de calitate. Deliver, improve, repeat.
Într-un start-up imprevizibilul și adaptabilitatea iau de multe ori locul strategiei. Cel puțin în etapele inițiale ale unui start-up, schimbarea planului și improvizația perpetuă este regula.
Fiecare membru al echipei acoperă mai multe poziții și, drept urmare, în loc de oameni specializați ai nevoie de experți-generaliști, capabili să livreze soluții pe mai multe discipline și să facă față unui program de lucru cu mult peste norma de 8 ore. Viața de startup este de multe ori construită din dezamăgiri și eșecuri și susținută de capacitatea echipei de a se ridica de fiecare dată și de a reconstrui. Hack, improvize, repeat.
Ambele roluri, cel de director de creație și cel de co-fondator au o puternică parte de management și team work. Sunt totuși diferențe? Dacă da, de ce fel?
Din fericire nici în High Contrast și nici în MUSHIN nu trebuie să fiu foarte “manager”. Relațiile cu colegii sunt destul de relaxate. Diferența pentru mine în particular este că în High Contrast am o șefă de treabă (Emilia Jercan, partner & CEO) iar în MUSHIN am un coleg de trupă (Floris Stoica Marcu, co-founder).
Tot mai mulți angajați sau freelanceri se gândesc la ideea de a crea un startup. Ce sfat ai avea pentru ei și ce le recomanzi?
Just do it 🙂
Care sunt planurile pentru viitor cu MUSHIN/High Contrast? Ai și alte proiecte pe care le pregătești?
Pentru MUSHIN îmi doresc să ajungem la un produs stabil care să îmbunătățească felul în care se ascultă colaborativ muzică. Mi-ar plăcea să văd logo-ul MUSHIN și să ascult muzică în campusuri universitare, în spații colaborative și în pub-uri și, mai ales, mi-ar plăcea să particip la cât mai multe petreceri powered by MUSHIN.FM. Cred că indicatorul nostru de succes este numărul de oameni care se simt bine ascultând muzică împreună.
Pentru High Contrast văd un traseu frumos prin care în maxim trei ani va deveni “cea mai tare agenție digitală din România”. Cam aici este dezideratul și este unul suficient de subiectiv încât să fie posibil. Nu vrem să fim nici cei mai mari, nici cei mai bogați. Cei mai tari implică mai degrabă profesionalism la superlativ, iar cu perseverența cu care Emilia conduce deja de aproape doi ani agenția, cred că acest viitor este foarte aproape de realitate.