Site icon Branding Magazine

De ce este important brieful în relația client-agenție

„Niciun brief, nicio discuție!” Cam așa gândește un creativ în termeni de lucru. De ce e important să existe un brief, care sunt cele mai importante idei pe care trebuie să le conțină și cât de lung e în fapt acest document magic aflăm din următoarele rânduri!

Totul în munca de agenție pleacă de la un document numit brief. Însă ca să nu pară drept „personajul cel rău” din ecuația client – agenție, ne-am propus să discutăm despre ce anume ar trebui să conțină un brief și de ce este el important de-a lungul unui proiect.

Brief-ul chiar este…brief

În primul rând, brieful este o scurtă prezentare a proiectului care se vrea realizat, împreună cu o succintă descriere a nevoilor și a viziunii clientului. Subliniem cuvântul scurt pentru că nu ajută pe nimeni să existe un brief de 20 de pagini, decât dacă proiectul ar fi unul de construire a unei navete spațiale în decurs de 5 ani. Așadar, să lăsăm brief-ul să fie un scurt rezumat (2-3 pagini ar trebui să cuprindă tot ce este necesar).

Brief-ul este superglue-ul proiectului

Brief-ul acționează ca un liant între client și agenție, definind proiectul și făcându-l clar pentru toți cei implicați. O Constituție, dacă vreți. Altfel, lipsa lui sau crearea lui după ureche duce la discuții interminabile și posibile interpretări greșite, nenumărate iterații și nervi din partea tuturor. Tradus în termeni de business, timp și efort pierdut fără acel rezultat așteptat.

Brief-ul este comoara creativilor

La prima vedere nu pare deloc a fi o comoară, căci nu are cum ca un document care impune limite și trasează direcții să fie o comoară. Și tocmai de aceea este. Pentru că un proiect cu absolută libertate pentru omul de creație este cel mai mare coșmar. De unde să-l apuce și ce să facă cu el? Chiar și limitările de buget pot fi de multe ori comori ascunse pentru succesul întregului proiect deoarece constrâng echipa să gândească soluții de cele mai multe ori ieșite din comun.

Brief-ul este scheletul proiectului

Pentru ca un brief să fie complet și clar, el are nevoie să răspundă la câteva întrebări esențiale. Cele mai importante sunt structurate aici:

Despre companie

Despre proiect

Despre audiență

 

Despre materiale

Despre stil

Despre idei

Despre buget și program

Răspunsurile la fiecare dintre aceste întrebări de regulă se realizează în 1-2 paragrafe, în primul rând pentru concizie, iar în al doilea rând, pentru că orice idee clară poate fi structurată foarte simplu și ușor. Desigur, fiecare proiect are particularitățile sale și poate devia de la acest model, însă în general, aceste întrebări sunt recurente în orice material de brief.

Iar odată ce punctele de mai sus se regăsesc în brief, clientul știe clar de ce are nevoie și la ce să se aștepte iar agenția știe ce nevoi trebuie să îndeplinească și cum poate să le rezolve.

E un caz de win-win de la care pornește orice relație sănătoasă de business, iar cel mai bun lucru e că începe cu doar două pagini A4.