Barna Nemethi, despre jurnalismul independent în România

Barna Nemethi este unul dintre cei mai talentaţi artişti vizuali şi antreprenori ai industriei creative de la noi. Are 31 de ani și este regizor, graphic designer și fotograf. A fondat agenția de publicitate Griffon & Swans și revista All Hollow.

În prezent, pe lângă numeroasele proiecte creative în care este implicat, Barna Nemethi coordonează echipa publicației de jurnalism independent de la Brrrlog.

Povestește-ne despre Brrrlog – cum a apărut ideea și care este feedback-ul publicului față de acest proiect?

Ideea e cât se poate de simplă, vrem să creăm un safe space pentru jurnaliști și artiști să scrie despre subiecte pe care ei le consideră importante pentru comunitatea din care fac parte.Dar, de cele mai multe ori, ideile simple sunt cele mai greu de realizat pentru că este un proiect care se bazează foarte mult pe un aport calitativ față de subiecte și comunitate. Nu pe creșterea cât mai rapidă a unei audiențe.

Prin urmare, încă nu este clar ce este Brrlog, dar în mod cert este un laborator în care am întâlnit și continuăm să cunoaștem o sumedenie de oameni talentați și determinați să schimbe una-alta. Feedback-ul publicului a fost minunat, am primit atât de multe mesaje de susținere și de apreciere încât am început să fim un pic stresați de presiunea lor. Publicul își arată nevoia de conținut relevant și documentat, mai puțin pe PR și comunicare.

Un mare val de aprecieri a venit către voi ca urmare a talk-show-ului animat PERIODIC cu C.A. Rosetti, a cărui voce îți aparține. Momentan, proiectul s-a întrerupt. Ce planuri aveți pentru viitor, îl veți relua?

Proiectul a avut din start un număr limitat de episoade. A fost un fel de sezon pilot. Ținând cont că totul e finanțat din resurse proprii, trebuie mereu să fim atenți între a avea o proporție responsabilă între proiectele mai de suflet și foarte scumpe pentru noi, cum este PERIODIC, cu proiectele mai puțin aventuroase dar mult, mult mai importante, cum ar fi un articol despre nașteri în România, gropi de gunoi sau clinici creștine care te vindecă de cancer.

Cu bugetul unui episod din PERIODIC putem oferi un grant de 3 luni unui jurnalist senior pentru a scrie ce vrea el. Evident că avem în plan un sezon 2 și încercăm cât putem de mult să îl producem, dar până atunci spiritul lui C.A. Rosetti se va regăsi în articolele de pe Brrlog.

Cum vă pregătiți materialele care apar pe Brrrlog, cum apar ideile noi de conținut?

Când se strâng suficiente idei noi de discutat, facem o ședință de redacție. Fiecare trece prin subiectele despre care ar vrea să scrie și ne gândim cu toții cum putem să ajutăm. După care vedem și câte resurse avem pentru fiecare dintre direcții.

Uneori dublăm un jurnalist cu o echipă de video, alteori cu un redactor sau editor. Cu siguranță încă nu avem un proces de lucru bătut în cuie, pentru că suntem în mijlocul unei redacții foarte variate.

Avem jurnaliști care sunt obișnuiți cu un stil de lucru foarte precis, metodic, artiști care au lucrat foarte mult timp improvizat sau producători de documentar care atacă un subiect din cu totul alte unghiuri. Cert e că aceste diferențe, uneori frustrante în procesul de lucru, nu fac decât să aducă vitalitate și o abordare nouă proiectului.

Lucrezi foarte des cu freelanceri și creativi din toate domeniile, cât de ușor/greu este să îi conduci spre o direcție comună? Care sunt cele mai mari provocări pentru tine în acest sens?

Într-adevăr, am lucrat și lucrez cu foarte mulți freelanceri. Este un proces continuu și cât se poate de divers. Este probabil unul dintre domeniile în care e foarte greu să generalizezi. Dar, ce pot să spun este că după atâta timp, a început să dea rezultate.

La mine sunt două feluri de lucru: fie îi las să facă exact ce vor/cum vor, cu independență completă și timeframe nelimitat; fie îi supun unui proces de editare destul de exigent în care iau cele mai bune părți din ce au făcut și le duc mai departe în direcția proiectului.

Evident, nu mulți au stomac sau încredere pentru varianta a doua. Așa că majoritatea colaboratorilor noștri au free reign pentru că până la urmă, ei semnează textul și noi doar le oferim un safe space. Cei care vor să meargă în direcția viziunii noastre primesc și un coleg editor.

Vrem oameni cu care să construim ceva mult mai mare decât oricare dintre noi.

Aveți o echipă foarte tânără și sunteți constant în căutare de noi colegi. Ce tipologie de oameni căutați, care sunt calitățile pe care ar trebui să le aibă un nou coleg în echipa voastră?

Pfooai, aici e foarte complicat și cât se poate de frustrant. Mai ales când întâlnești oameni talentați, dar cu care nu reușești deloc să ajungi pe aceeași lungime de undă pentru a lucra împreună. Cea mai mare calitate pe care o căutăm este una mai metaforică un pic, dar cuprinde în ea mai multe atribute clare: cea de builder.

Vrem oameni cu care să construim ceva mult mai mare decât oricare dintre noi. Ceva care să aibă influența și puterea unui lucru dincolo de micile noastre dorințe particulare. Asta înseamnă ca persoana respectivă să poată să se automotiveze, să aibă spirit de inițiativă, să poată să se corecteze, să nu aibă nevoie de feedback la fiecare cotitură, să vadă “a bigger picture” și în același timp să aibă răbdare și forță de muncă. Visez, nu? Asta căutăm, uneori am și găsit.

Fiecare dintre noi trebuie să facă tot ce poate cu timpul, resursele și contextul de care dispune.

Spuneai într-un alt interviu că dacă nu ai fi avut cariera actuală, ți-ai fi dorit să realizezi campanii politice. Simți că prin activitățile tale de jurnalism independent ai un rol mai profund pentru o schimbare reală în societate?

Fiecare dintre noi trebuie să facă tot ce poate cu timpul, resursele și contextul de care dispune. Asta e limpede. Și niciodată nu știi de fapt cât de mult poți să ajuți cu un articol sau o informație. Am depășit și iluzia acestui concept de schimbare reală în societate. Ea nu există. Cel puțin nu cum ne-o imaginăm noi.

Societatea se schimbă mereu, doar că foarte incremental. Indiferent de cât de violent ne zbatem, ea tot incremental se schimbă. Are ritmul ei, în care ideile ajung prin comunitate, după comunitate. Are pulsul ei. Și asta sigur nu putem schimba.

Jurnalismul independent este cumva un anticorp al unui organism sănătos. Deci, indiferent de direcțiile în care sperăm să se schimbe societatea astăzi, nevoia de a avea o comunitate informată corect și pertinent este ceva care ar trebui să fie elementar și firesc.

La NARATIV – Festivalul de lectură pentru copii organizat de Asociația Curtea Veche prin co-finanțare AFCN și Kaufland, predai un atelier de jurnalism pentru copii pornind de la cartea “O călătorie spre centrul Pământului”. Ne poți spune mai multe despre această activitate?

Mi-a venit ideea când mă gândeam cum să le vorbesc copiilor despre isteria asta cu fake news. Cum să le explic că e ceva față de care, dacă se comportă ca niște mici detectivi, ei pot acel ceva să îl deconspire fără probleme? Caut să găsesc un middle ground între a le vorbi despre dezvoltarea gândirii critice într-un context în care chiar și părinții, școlile sau manualele se află des pe partea greșită a adevărului.

Jules Verne mi se pare cel mai potrivit autor pentru a ne antrena. Într-o perioadă în care revoluția industrială și științele începeau să pătrundă în mainstream-ul comunităților, Jules Verne combina noile descoperiri științifice cu o metaforă fictivă a potențialului tuturor lucrurilor pe care încă nu le știm.

Abilitatea de a înțelege că Pământul este rotund — cât e diametrul și cum funcționează vulcanii — și faptul că dinozaurii din mijlocul acestuia sunt o metaforă a trecutului geologic este un exemplu potrivit pentru a cerne jurnalistic adevărurile dintr-o poveste.

Împarte pe social media

Valentina Roman

Ca specialist în domeniul comunicării și director executiv la Asociația Curtea Veche, Valentina interacționează cu profesioniști din toate ariile creative și contribuie la proiecte cu impact social. Dă valoare fiecărei întâlniri și îi motivează pe cei din jur pentru a reuși în ceea ce și-au propus.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.