Cum folosim culorile pentru a promova sau a vinde eficient

Culorile ne creează stări sau emoții și ne transmit diverse mesaje. În marketing, o bună cunoaștere a culorilor ne poate ajuta să susținem mesajul scris cu cel vizual și în multe cazuri, să influențăm deciziile de cumpărare.

Vremea în care doar designerii știau ce e hue sau chroma sunt demult apuse. De ce? Pentru că astăzi, marketerii ar trebui să aibă cunoștințe și de design. Evident, la un nivel digerabil, însă aceste cunoștințe pot face diferența între a promova eficient un produs sau nu.

Căci, ele sunt corelate, imaginile susțin și adaugă adâncime poveștii scrise. Când ele nu se potrivesc, apar discrepanțe și uneori pierderi mari de bugete pentru campanii. Să vedem deci, câteva lucruri de bun-simț legate de culori.

Deși există anumite asocieri legate de culori care și-au făcut loc în mintea noastră, diferențele culturale, preferințele personale și contextul pot să influențeze percepția noastră despre o culoare.

Cum influenţează culorile brandingul?

Culorile unui brand au foarte mare efect asupra modului în care oamenii reacţionează când interacţionează cu brandul respectiv. În studiul „Impactul culorilor în marketing” făcut de Emerald Insight, s-a demonstrat că 90% din deciziile noastre sunt bazate pe culorile produselor pe care vrem să le cumpărăm.

Alte studii demonstrează că brandurile sunt legate în mod direct de culorile folosite în marketing şi în reclame. Astfel, fiecare afacere trebuie să își găsească un set de culori în jurul cărora să își dezvolte identitatea de brand.

Semnificația culorilor

Probabil multă lume se întreabă de ce culoarea roșie este asociată cu dragostea sau verdele cu ecologia, natura. Răspunsul este asocierea înrădăcinată în mintea noastră. Creierul nostru conține o rețea de asocieri care sunt conectate între ele. Fiecare asociere ține cont de emoțiile noastre, de experiența senzorială, de semnificație.

De ce culorile au o semnificație diferită? Fiindcă experiența personală joacă un rol crucial în modul în care asociem culorile. De aceea, diverse culori ne stârnesc diverse emoții: negrul care ne duce cu gândul la eleganță, lux și sobrietate sau albastru, care ne indică în mod obișnuit calm ori seriozitate.

Desigur, în contextele potrivite, culorile își pot schimba semnificația, cum e cazul culorii maro, cea mai puțin preferată de femei sau bărbați – ea este totuși foarte utilizată și apreciată atunci când promovăm un produs precum ciocolata sau cafeaua.

Cum percep femeile și bărbații culorile?

Dacă femeile preferă în general culorile apropiate de roșu deschis, bărbații sunt la polul celălalt, preferând culorile apropiate de albastru. Asta ne indică faptul că ori de câte ori vrem să vindem sau să promovăm un anumit produs, trebuie să ne gândim în primul rând cui i-l vindem și ce vrem să exprimăm prin culorile alese.

Culorile și rata de conversie

Studiile făcute de Kissmetrics au arătat că 92% din oameni sunt influențați în primul rând de culori când iau o decizie, iar peste 26% din oameni preferă produsele colorate.

Astfel, când promovăm un produs, este important să alegem culorile potrivite ale produsului pe care îl promovăm. 80% din puterea unui brand este dată de culori. Ca oameni de marketing, trebuie să testăm mereu ce culori ale produselor promovate atrag cel mai mult atenția.

Așa au făcut și cei de la HubSpot, care au vrut să afle dacă simpla schimbare a culorii unui buton are vreun efect în rata de conversie pentru site-ul lor. Ce au făcut aceștia? Au ales două culori – roșu și verde. Principiul după care s-au ghidat a fost simplu – verdele este folosit des în trafic pentru a simboliza mișcarea și acordul, iar roșu, pe de altă parte, este folosit pentru a simboliza pasiunea și atenționarea.

Rezultatele au fost surprinzătoare – butonul roșu a crescut rata de conversie cu 21%, deși cei de la HubSpot se așteptau ca verdele, o culoare cu conotație pozitivă, să performeze mai bine. De aceea, testarea și înțelegerea unor principii clare ne pot ajuta enorm în marketing.

Greșeli comune atunci când folosim culorile

O greșeală comună pe care mulți marketeri o fac este că folosesc prea multe culori în bannerele și în campaniile de marketing. Este bine să folosim un număr redus de culori și să le testăm pe cele mai potrivite. Când folosim prea multe, transmitem semnale neclare și „obosim” vizual persoana, căci creierul nostru este setat să găsească tipare, să organizeze și să simplifice informația.

Contrastul e încă un lucru important – atunci când ne uităm la televizor și nu ne place contrastul acestuia, îl reglăm, însă atunci când utilizatorii intră pe un site și descoperă un contrast neplăcut, ce fac? Apasă butonul de ieșire.

Fie că vrem sau nu vrem, transmitem mesaje chiar și prin simplele culori, ceea ce ne face, ca marketeri, să fim mai atenți la cum le folosim, în ce contexte, pentru cine și la ce semnificație au. Mai ales atunci când o mică modificare legată de culori poate să sporească succesul campaniilor noastre – atunci, dincolo de a aștepta ca designerii să știe toate lucrurile acestea și să le aplice, vom face un pas înainte și vom conștientiza nevoia de a ști chiar noi și de a folosi asta în toate acțiunile de marketing.

 

 

Împarte pe social media

Flavius Noja

Flavius Noja este Marketing Manager la Star Marketing, o agenție prezentă pe piața timișoareană. El ajută afacerile mici să se dezvolte și să atragă clienți prin strategii sustenabile de marketing online.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.