În fiecare minut pe Facebook, 510.000 de comment-uri sunt postate și 293.000 de statusuri sunt actualizate, conform Zephoria. Nu e de mirare că, într-o mare de astfel de informații, alegem să devenim tot mai selectivi în social media. Vedem, dăm scroll, uităm. Însă cum putem să ne evidențiem ca brand și să captăm atenția publicului nostru?
Vorbim despre arta scrierii, sau copywriting și cum ne ajută aceasta în social media. Căci, dincolo de a scrie o simplă postare, a reține atenția cititorului și a crea mai departe interacțiune sunt motivele pentru care brandurile au succes pe Facebook, Instagram, LinkedIn sau orice altă rețea.
Să vedem, deci, ce ar trebui să luăm în considerare când creăm mesajele pentru canalele de social media:
Definirea propoziţiei de valoare
Fiecare afacere trebuie să aibă o propoziţie de valoare care să prezinte mai bine beneficiile produselor/serviciilor comercializate. Pe lângă asta, propoziţia de valoare ne diferenţiază de concurenţă şi face afacerea noastră mai uşor de recunoscut.
De ce să cumpere oamenii de la noi şi nu de la concurenți? De îndată ce răspundem la această întrebare, punem pe hârtie propoziţia de valoare. Astfel, putem vedea ce oferă afacerea noastră ca valoare adăugată clientului final. Acest mesaj trebuie să fie prezent atât pe conturile noastre de social media, cât şi pe site-ul nostru web.
Concentrarea pe beneficii
Când postăm pe social media, să nu uităm să prezentăm beneficiile produselor nostre, nu doar caracteristicile. Trebuie să aflăm cum poate produsul nostru să îi facă viaţă mai bună clientului final şi să integrăm aceste beneficii în postările de social media.
Dacă ne concentrăm pe beneficii şi nu pe caracteristici, atunci ne adresăm nevoilor, dorinţelor şi sentimentelor clientului, nu doar aparentei nevoi de a explica „ce face” produsul sau serviciul nostru.
Formula PAS
Această formulă a fost prezentată de cei de la copyblogger.com și se referă la Problemă – Agitare – Soluție, sau cu alte cuvinte, crearea unei „povești” în jurul produsului. Formula PAS funcționează foarte bine deoarece prezintă într-un mod contrastant beneficiile și eventualele probleme pe care le avem.
Exemplu:
Problemă: Adormi greu noaptea?
Agitare: Nopțile fără somn îți pot face viața mai grea.
Soluție: Saltelele X îți oferă un somn liniștit și sănătos.
Concentrare pe acţiune
Postările de pe social media trebuie să fie clare, concise şi atractive. Cea mai uşoară metodă de a face acest lucru este să utilizăm verbe active. Aceste verbe ne ajută să scăpăm de elementele care pun piedică oamenilor în a face o acţiune. Astfel, trebuie să dezvoltăm postări scurte şi cu un call-to-action puternic.
Suspansul
Cu toții am văzut în social media postări de genul: „Nu o să îţi vină se crezi ce s-a întâmplat”, sau variaţii de astfel de postări. Ei bine, psihologia din spatele acestor postări este determinată de faptul că acest tip de postări stârnește interesul şi curiozitatea cititorului.
Ele fac un intro care captează atenţia şi ne invită să dăm click pe postare. Oamenii sunt fiinţe curioase, care vor să fie în control. De aceea astfel de postări funcţionează, deși nu sunt dintre cele mai bune tactici pe termen lung. Cu măsură, stârnirea unui suspans ori a curiozității este bună, însă trebuie să luăm în considerare faptul că nu orice tip de public este atras de un astfel de conținut. Toate cu măsură, chiar și în social media.
Tutuirea
Când folosim cuvântul „tu” în postările nostre din social media, cititorii se simt mai confortabil și mai deschiși să continue să citească, pentru că simt că le transmitem un mesaj direct lor. Un text bun vine ca o conversaţie directă cu un prieten, în care fie îi povestim, explicăm și detaliem informații, fie îl invităm spre o acțiune exactă.
Sentimentul de urgenţă
Un alt lucru utilizat în copywriting, și în special în social media, este crearea unui sentiment de urgenţă. Tuturor ne este frică să pierdem şanse. Raționamentul nostru este că dacă nu acționăm acum, atunci vom pierde ocazia şi vom regreta. De aceea, dacă produsul nostru se află la ofertă, un bun mod prin care facem publicul interesat este de a menționa clar durata limitată a ofertei.
Desigur, și acest sentiment de urgență trebuie să-l activăm cu măsură și doar în anumite situații – altfel, tindem să cădem în extrema celor care „vor să bage pe gât” serviciile sau produsele – iar astfel să pierdem credibilitatea și interacțiunea cu publicul nostru.
Call to action clar
Cele mai bune sfaturi despre copywriting în social media sunt despre call-to-action – îndemnul la acţiune. Scopul unui call-to-action este să îndemne cititorul să facă o acţiune pe care noi o dorim. Să ne gândim puțin – e în natura noastră să ne întrebăm „și acum ce fac” sau „cu asta ce fac”, iar în aceeași idee, să avem nevoie în multe cazuri de îndrumare. Un text precum „lasă-ne părerea ta într-un comentariu”, deși poate părea banal, are un impact major în stimularea interacțiunii cu publicul.
Utilizarea de întrebări
Dacă vrem să atragem atenţia publicului în postările de pe Facebook, atunci trebuie să adresăm o întrebare care să le stârnească interesul. Desigur, urmată de o explicație, o concluzie, sau un call-to-action, în funcție de caz.
Folosită adesea în vânzări, metoda întrebărilor ne spune căci odată ce potențialul client răspunde cu „da” la cât mai multe întrebări pe care i le punem, cu atât sunt șansele mai mari ca el să ia în considerare cumpărarea produsului sau serviciului nostru.
În plus, la fel ca tutuirile, întrebările ne fac să ne simțim mai aproape de brandul sau compania care postează pe social media.
Tu ce metode și tehnici de copywriting ai folosit în social media pentru a crește interacțiunea, comentariile sau chiar vânzările? Ne-ar plăcea să aflăm ideile tale, așa că te invităm le scrii într-un comentariu mai jos!