Auditul de brand e ca o vizită la medic

Una dintre cele mai des întâlnite situații atunci când se începe un nou proiect este lipsa de răbdare a clientului în ceea ce privește rezultatul final. Să zicem că e vorba despre o identitate de brand – prima întrebare a clientului după ce face plata avansului este „Bun, când voi avea prima propunere?”. Aici începe partea cu adevărat importantă.

Ca și agenție de branding care e responsabilă pentru poziționarea clienților pe piață, tocmai cunoașterea și înțelegerea clientului și a pieței căreia ne adresăm reprezintă cea mai importantă parte pentru noi. Este ca și atunci când ne ducem la medic – înainte să prescrie medicația, pacientul este trimis la analize de laborator sau la un alt tip de examinare, deoarece medicul trebuie să vadă în ce stare se află.

Același lucru trebuie să fie valabil și pentru companiile care doresc o identitate de brand nouă, un website, o campanie social media sau cam orice alt proiect. Lipsa de cunoaștere a informațiilor legate de piață și nevoile ei deseori rezultă într-o situație în care încercăm să vindem celor nepotriviți sau comunicăm celor care nu sunt interesați – și asta e o investiție de timp și bani pe care (prea) mulți o fac.

Pasul 1: MasterBrief-ul

În agenție, primul pas pe care îl facem atunci când începem un proiect este dezvoltarea unui document numit „MasterBrief”, care conține mai multe secțiuni. Să vedem, pe scurt, care sunt cele mai relevante secțiuni din acest MasterBrief:

1) Analiza clientului

Secțiunea conține informații despre client, tipul și scopul afacerii (în afară de profitabilitate), structură organizatorică, numărul de angajați, datele financiare, problemele cu care se confruntă clientul, datele de contact, informații oficiale ce vor fi folosite în comunicare etc.

2) Analiza pieței

Ne permite să aflăm cine este piața targetată, cum este segmentată, profilul social-demografic al consumatorilor, cum se poziționează pe piață (low-cost, consumer, premium, lux), modalități fidelizare (dacă există), relația cu clienții etc.

3) Analiza concurențială

Cunoscând concurenții, putem vedea modelul lor de business, unde ne poziționăm comparativ cu ei, cum comunică, care e strategia lor de marketing și de vânzări (website, publicitate, social media), relația lor cu piața – în fine, putem învăța din eventualele greșeli pe care le-au făcut în trecut sau putem să capitalizăm în punctele lor slabe.

4) Analiza produsului

Ne permite să înțelegem cui îi este menit produsul (și serviciile sunt considerate tot produse), cât costă și cum este poziționat, dacă este și de ce este necesar produsul. De asemenea, e important să înțelegem dacă produsul este unul de care piața are nevoie sau are afinitate. În acest sens, vom încerca să aflăm care sunt avantajele/dezavantajele produsului față de concurență.

5) Planul de acțiune și stabilirea obiectivelor

Orice reușită are nevoie de un plan, așadar, vom stabili pe termen scurt, mediu și lung, cu definirea obiectivelor pe care care urmează să le atingem pentru fiecare termen. În primul rând, majoritatea proiectelor serioase sunt făcute de o echipă de oameni, nu doar de o persoană.

Asta înseamnă că accesul la aceeași informație este de o importanță deosebită, deoarece toți membrii echipei trebuie să cunoască aceleași informații despre proiect, în orice moment (spre ex., un canal pentru comunicarea internă este Slack, însă mai multe despre acesta cu altă ocazie).

Spre exemplu, atunci când echipei se alătură un membru nou, MasterBrief-ul îi permite să afle toate informațiile necesare pentru a cunoaște clientul și pentru a înțelege despre ce este proiectul: obiective, piață, nișă, strategie etc.

Pasul 2: Definirea echipei

Pe bune – puține proiecte se realizează de o singură persoană. Aproape ca în orice organizație, sincronizarea responsabilităților între membrii unei echipe este esențială pentru o reușită. Indiferent dacă discutăm despre o agenție de marketing sau despre o companie de HR, este recomandată stabilirea unor obiective (în afară de cele financiare, în mod evident), apoi definită echipa care urmează să le îndeplinească, dar și rolurile și responsabilitățile fiecăruia.

La urma urmei, termenul de „echipă” și „cunoașterea problemei” sunt esențiale pentru obținerea rezultatelor – ne referim aici la timpul de execuție și la îndeplinirea obiectivelor. Prima este evidentă – deseori o echipă de oameni mai slab pregătiți este mai eficientă decât o echipă de profesioniști, dacă aceasta colaborează (și comunică) mai bine între membrii ei. A cunoaște obiectivul nu este nimic altceva decât să cunoști direcția spre care mergi – scopul și motivul.

 

Împarte pe social media

Dalibor Vasiljevic

Este fondator și brand strategist la Rainfall, speaker și antreprenor. Cu o experiență de 13 ani în domeniu, Dalibor dezvoltă împreună cu echipa Rainfall mixuri complexe de PR, marketing, branding și digital, pentru a soluționa problemele clienților și pentru a dezvolta business-urile acestora.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.