Greșelile, toți le facem. Atunci când suntem la început de carieră, suntem inundați de lecții pe care încă nu le-am învățat. Cum și cât de repede învățăm aceste lecții o să determine progresul nostru profesional, cum să generăm calitate în muncă și să mergem pe drumul menit perfecționării abilităților pe care vrem să le învățăm.
Totuși, sunt unele greșeli pe care le repetă mulți dintre noi la început de carieră și din care putem cu toții învăța, pentru a le preveni, înțelege și corecta și spre a deveni acei profesioniști care aduc valoare în toate activitățile în care sunt implicați. Care sunt greșelile pe care un designer le face la început de drum?
Prea multe pălării
Moneda principală în carieră este aceasta: trebuie să ne hotărăm ce fel de muncă vrem să atragem. În industriile creative, ne mândrim cu faptul că avem idei și soluții ingenioase pentru orice ne-ar arunca viața în cale. Este util că avem cunoștințe despre tipografie, branding, web design, ilustrație, 3D…
Însă, când ne organizăm portofoliul, este necesar să transmitem pentru ce specializare ar vrea cineva să colaboreze cu noi. De exemplu, putem să facem ilustrație și web design câte 4 ore fiecare, dar cineva care face 8 ore o singură specializare, o să aibă unul sau mai multe avantaje în fața noastră. Este matematică simplă și o chestiune de perfecționare.
Ceea ce ne dorim de fapt este să definim pentru ce vrem să fim cunoscuți și din profesionistul ‘bun la toate’, să încercăm să devenim sinonimi cu specializarea din domeniul creativ.
Lipsa unui plan
O greșeală comună pe care designerii o fac, se întâmplă chiar înainte de începerea unui proiect și se referă la neînțelegerea cerințelor sau nevoilor clientului. În acest sens, este esențial să întocmim un document care să conțină o listă cu întrebări – rolul acestuia este să ne ghideze în procesul de realizare a proiectului și de stabilire a unei strategii.
Acest plan este necesar să cuprindă cât mai multe detalii și să servească drept un punct de referință folosit de toate părțile implicate. Comunicând clar cerințele este cel mai important proces.
De asemenea, acesta poate să ne ajute să stabilim o viziune comună, să estimăm corect, să evităm erori de comunicare sau costuri suplimentare. Adesea un plan bun trebuie să conțină detalii despre:
- Care este nevoia care a condus la o soluție realizată prin design?
- Care este produsul sau serviciul oferit?
- Cine este audiența? (public țintă, profilul utilizatorului, așteptări, nevoi)
- Care sunt exemplele de concepte asemănătoare?
- Care sunt constrângerile? (buget, resurse disponibile, termen de livrare) etc.
Mediul sau formatul incorect
Un alt aspect de care trebuie să ținem cont înainte de a începe orice activitate creativă se referă la modul în care o să transpunem rezultatul vizual în realitate. În ce mediu o să fie folosit? O să fie printat sau o să fie disponibil exclusiv online? Ce software este potrivit pentru acest proces? Care este formatul în care trebuie să exportăm munca?
Spre exemplu, pentru materiale destinate mediului de print este necesar să folosim un mod de culoare CMYK, iar pentru orice resursă care este afișată pe ecrane, folosim RGB ca mod de culoare. Pentru logo este recomandat să salvam în format .EPS sau .PDF, pentru imagini cu fundal transparent folosim extensia .PNG.
Lipsa scurtăturilor
Pentru orice proiect de design există un set de scurtături menite să ne crească productivitatea. Putem să le învățăm mai târziu și o să vină ca un pas natural în evoluția noastră sau putem să le învățăm cât mai devreme, ceea ce și recomandăm.
Câteva dintre cele mai folosite instrumente în munca de designer sunt:
- Kuler este o aplicație distractivă, gratuită și ușor de folosit pentru generarea paletelor de culori. Putem alege din mii de combinații disponibile, să creăm altele noi sau să distribuim și să sincronizăm cu aplicații de la Adobe.
- Flat UI Colors – aplicația care ne ajută să selectăm culori pe baza standardului de material design.
- Noun Project – un site care cuprinde colecții de simboluri, create și puse la dispoziție de designeri din întreaga lume.
- Invision – o aplicație utilă pentru crearea de prototipuri interactive pentru web, mobile. Este util pentru echipe în distribuirea conceptelor și pentru o confirmare rapidă a rezultatelor.
- Iconfinder – site-ul cu cea mai mare colecție de iconițe (gratuite si premium), nelipsite din orice proiect, care ne ajută în realizarea de interfețe intuitive.
- Fontsquirrel – site-ul care reunește cele mai multe fonturi gratuite și calitative, potrivite pentru orice tip de proiect.
Inconsistența
Este important de determinat cum o să ajute plasarea elementelor într-un anumit context și mai ales ce se potrivește pentru tipul de proiect la care lucrăm. Prea multe fonturi, culori incompatibile, imagini care nu își au locul o să distragă atenția și o să provoace un dezechilibru în compoziția noastră.
Din fericire, această greșeală poate fi depășită cu experiență multă și răbdare. Dacă muncim harnic și inteligent, putem să creăm experiențe autentic consistente, la standardul pe care ni-l dorim.
O colaborare presupune o comunicare constantă în care explicăm și definim procesul nostru ca fiind unul intenționat, nu experimental sau accidental.
Cum prezentăm un rezultat
Adesea un designer are o viziune specifică și dorește să o transpună în realitate cât mai repede, având în gând doar rezultatul final. Însă, pentru lucrul cu clientul este necesar să începem cu un wireframe, lucru de care adesea designerii începători uită sau nu știu.
Un wireframe este o schiță și conține informații referitoare la structură, conținut, poziția elementelor, aceasta fiind lipsite de orice detalii precum tipografie, forme, culori, imagini. Rolul acestei schițe este de a ne asigura că ceea ce noi avem în minte este la fel cu așteptările clientului.
De exemplu, dacă omitem acest pas și arătăm unui client rezultatul final, impactul poate să fie prea mare și posibil să genereze neînțelegeri și timp de lucru adițional. O colaborare presupune o comunicare constantă în care explicăm și definim procesul nostru ca fiind unul intenționat, nu experimental sau accidental.
Cum primim feedback
Adesea suntem mult prea absorbiți de conceptul pe care l-am creat încât să credem că ar fi ceva în neregulă. Deși unele greșeli sunt invizibile pentru noi, pot fi foarte evidente pentru ceilalți.
Este important să consultăm o a doua părere. Aceasta poate să vină de la persoane în care avem încredere, designeri sau non-designeri, de la care să obținem o părere obiectivă și relevantă despre munca noastră.
O greșeală comună este să transformăm o părere menită să ne vină în ajutor în ceva personal, de unde și expresia „nu o lua personal”. În definitiv, ne dorim să evoluăm ca profesioniști și putem să facem asta atât timp cât suntem dispuși să observăm munca noastră din mai multe perspective și să luăm orice tip de feedback fără a-l trece prin prisma emoțiilor și sentimentelor noastre.
….
Design-ul este răspunsul la probleme reale, personale sau profesionale. Iar greșelile sunt oportunități minunate de a crește, învăța și de a ne avansa cariera, atât timp cât ele devin un ghid pentru ce experiențe dorim sau nu să repetăm.
Care este o greșeală în design pe care tu ai făcut-o? Ce bune practici ai învățat din acea experiență și ce sfaturi ai de oferit mai departe?