A fost printre primii oameni care au pus pe harta advertisingului orașul Arad. Este manager, spirit creativ și promotor al proiectelor cu impact social. În premieră pentru Branding Magazine, Călin Coman ne povestește despre provocările creării și conducerii unei agenții, de ce este importantă creativitatea pentru business-uri și cum adaptabilitatea e cheie în era online.
Într-un cadrul relaxat și plin de voie bună, l-am luat la întrebări pe Călin Coman, fondator al Handsome Advertising despre creativitate, cum e să manageriezi o agenție de publicitate și ce s-a schimbat în era internetului.
BM: Spune-ne câteva lucruri despre tine și cum a luat naștere Handsome.
Acum 15 ani am fost prima agenție care a facturat obiectul de activitate “idee” în Arad, BIG BANG-ul Handsome fiind creativitatea. Așa a luat naștere Handsome.
Despre mine? Oamenii m-au fascinat dintotdeauna. Fiind o fire sociabilă, mi-a plăcut întotdeauna să discut cu oameni noi, să văd comportamentele oamenilor în diverse situații (pe stradă, la restaurant, la magazin, în vacanțe). Ulterior mi-am dat seama că îmi place asta. Așa am ajuns în această industrie, în comunicare.
După facultate – Marketing la Babeș-Bolyai, studii postuniversitare în PR la București, cursuri de design și habar nu am ce am mai făcut în anii nebuni, când publicitatea era ca o fată virgină… am început pe bune. La Cluj, pe la sfârșitul anilor ‘90 ca și art director. Din 2002 în Arad, ca și fondator al primei agenții full service, dar având ca și nucleu un studio de creație.
„Publicitatea în România încă mai are toane de adolescentă.”
BM: Ai început agenția ta acum mulți ani. Ce s-a schimbat între timp în industrie și la nivel de management între timp?
Cum spuneam mai sus, de la virginitatea acestei industrii s-a ajuns astăzi la maturizare. Însă o maturizare incompletă, publicitatea în România încă mai are toane de adolescentă.
În creație, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult de la Ogilvy și toată gașca Mad Men până azi, însă s-a schimbat dramatic peisajul în media. De la media clasică, ATL cum o numim noi medicii industriei, s-a ajuns la ONLINE. Acum totul este online, până și numele realității pe care o trăim este tot din acest registru de cuvinte. Trăim OFFLINE, așa se spune.
Cu alte cuvinte, online-ul, și în special rețelele sociale sau Google, au schimbat complet industria de media. Dar fiind de 15 ani pe piață, ne-am adaptat de câteva ori la schimbări și am încercat chiar să fim cu un pas în față. De exemplu, acum ne pregătim pentru era post-Facebook.
Mă refer la faptul că suntem mereu în căutare de tendințe, valuri noi, mici tensiuni între aceste plăci tectonice ale comunicării ca să putem să fim pregătiți pentru orice schimbări. Suntem mereu tineri din acest punct de vedere și îmbrățișăm oricând noutatea. Scopul este să ducem și să păstrăm afacerile clienților noștri în primul rând de scaune, ca să fie vizibili.
Ca și management, de la un management 100% emoțional am încercat să trecem la un management mai strategic, dar orientat spre oameni. Oamenii reprezintă resursele în acest domeniu. Și încercăm să ținem minte mereu asta.
BM: Cum e să manageriezi o echipă de creativi și care sunt cele mai mari provocări și recompense în acest lucru?
Ușor, greu, frumos, challenging. Este greu de răspuns. Creativitatea nu este de dragul creativității. Creativitatea trebuie să vândă produse. Chiar dacă, din exterior pare că lucrăm într-o mansardă cu nebuni, la finalul zilei noi trebuie să vindem un produs.
Însă ce pot să vă spun este că fiecare zi e diferită. Asta poate fi frumusețea meseriei noastre sau pacostea acestui domeniu (pentru că este greu de creat și păstrat cadre stricte de business sau management).
Recompense? Pe lângă bani, un creativ trăiește și prin opera pe care a creat-o. Nu poți mulțumi oamenii doar cu bani în această industrie, la fel cum nu vor fi mulțumiți doar cu faimă și satisfacție profesională. La urma urmei, creativii mănâncă și ei (râde). La Handsome, încercăm să îmbinăm cele 5 componente: bani, faimă, creștere personală, fun și puțină nebunie.
BM: Cât de importantă este viziunea într-un business de acest fel?
În orice business trebuie să ai o viziune, altfel nu știi unde mergi, ești ca o barcă în larg, fără busolă. E un drum, o direcție. Mai important aici este să ne conectăm la viziunile clienților, pentru că ajutând clienții să ajungă unde își doresc, automat ne alimentează viziunea noastră, și anume să fim una din cele mai creative agenții din România. Chiar avem această viziune.
BM: Proiectele pe care le derulezi au un puternic simț creativ. Cum se traduce asta în termeni de business?
Proiectele îndrăznețe nu sunt de dragul creației. Prin creativitate te conectezi la frecvențele consumatorilor, le stârnești interesul în marele ocean al informației de astăzi. Creativitatea bazată pe insight-uri relevante are cea mai mare putere de comunicare.
BM: Ce proiecte pregătiți în perioada următoare?
În perioada următoare, chiar dacă suntem localizați în afara capitalei, ne dorim din ce în ce mai multe proiecte naționale, un obiectiv început acum 5 ani și pe care îl îndeplinim. Astăzi peste 60% din cifra de afaceri provine din proiecte din afara Aradului, orașul în care avem sediul. Am demonstrat că putem derula proiecte importante, mari în România.
Tot în următorii 2 ani avem și planuri care să ajute economia locală astfel încât antreprenorii de aici să aibă o voce mai puternică la nivel național, planuri pe care o să le anunțăm când pregătim toate detaliile.
Bineînțeles că dorim să fim și văzuți și apreciați pentru munca noastră creativă. Dacă acum 2 ani, indirect, prin unul din clienții noștri din SUA, am primit de la compania Apple aprecieri pentru munca creată de noi, o mare bucurie atunci, acum câteva zile una din reclamele noastre a fost preluată în colecția Ads of the World. Iar cei de la Clio Awards ne-au invitat să participăm și în programul lor.
Și multe, multe planuri. Însă acțiunea contează. Așa că ne concentrăm mai mult pe acțiune decât pe idei. Ideile care rămân doar la stadiul de idei, își pierd puterea.