Cine spune că trebuie să ai pe cartea ta de vizită titlul de content writer sau copywriter pentru a scrie un conținut de calitate, care să fie citit de cât mai mulți oameni? Fiindcă ne dorim să deconstruim mitul acesta, în continuare vorbim despre cum oricine poate scrie un articol și ce trebuie avut în vedere.
Content writing-ul sau în română, scrierea conținutului este un proces care, atunci când nu este executat corect ne poate face să credem că „nu suntem făcuți pentru asta”, ceea ce e total greșit. Pentru că știm că mulți dintre voi s-au întrebat măcar o dată „de ce nu pot și eu să scriu un articol atât de bine?”, răspunsul este că se poate. Totuși, există câțiva pași pentru ca acest proces să fie realizat bine și cu rezultatele așteptate.
Noi am împărțit acest proces în 5 pași simpli, pe care îi poți urmări cu ușurință:
Pasul 1: Cercetarea
Contraintuitiv, scrierea unui articol nu începe cu Word-ul deschis și așternerea cuvintelor pe ecran, ci mai degrabă cu un lung și minuțios research. Care proces, cei mai buni content writeri știu că nu are cum să fie de dat la o parte, ci din contră, acesta e aprofundat și integrat în procesul creativ, încât devine o a doua lor natură. 15 tab-uri deschise, 3 cărți la-ndemână și 2 ore mai târziu, aceștia încep să scrie articolul.
Care sunt motivele pentru care e absolut necesar să facem research:
- Pentru a verifica informațiile
- Pentru a studia conținutul existent deja pe tema căutată
- Pentru inspirație, exemple și modele care pot fi adaptate textului
- Pentru clarificarea (dacă e cazul) a nevoilor cititorilor și rezolvarea lor cu ajutorul articolului
Mai mult, content writerii specializați își adaptează articolul la contextul actual și se interesează constant de subiectele online despre care oamenii vorbesc. Spre exemplu, din research-ul unui specialist nu lipsesc Google Trends sau Buzzsumo, două aplicații care dau pulsul online-ului și care pot îndrepta oarecum scrierea articolului spre un public deja interesat de anumite subiecte.
Pasul 2: Schițarea articolului
Și ca orice lucru bine făcut, în pasul 2 se planifică articolul. Nu de alta, dar fără o schiță clară, articolul poate părea prea diluat ca informație sau poate să îi lipsească structura și organizarea necesară pentru o citire și o asimilare ușoară a informației.
Un exemplu de schițare a unui articol este crearea subtitulurilor/subiectelor de discuție.
Pasul 3: Scrierea efectivă
Ei bine, ajungem și la partea pe care o știm cu toții – scrierea efectivă a textului. Aici, deși nu există reguli clare, câteva puncte merită totuși să le luăm în considerare.
- Cel mai mult timp din scrierea efectivă al trebui să îl ocupe titlul – un titlu bun atrage cititorii în primă fază
- Nu contează atât de mult numărul de cuvinte, ci conținutul – deși, în general un articol online va avea între 500 și 800 de cuvinte
- După titlu, introducerea este esențială în captarea atenției cititorului – de aceea se recomandă o introducere care explică clar despre ce este articolul
Pasul 4: Editarea
Mark Twain îi spunea unui prieten de-al său: „Nu am avut timp să scriu o scrisoare scurtă, așa că am scris una lungă în schimb.”
Editarea este una dintre cele mai subevaluate procese din scrierea unui articol, căci presupunem că odată scris, el este bun scris. Dar specialiștii știu că cele mai bune articole sunt cele mai bine editate articole, atât din punct de vedere al gramaticii, vocabularului etc., cât și din punct de vedere al mesajului și conținutului care ajunge să fie publicat. Provocarea cea mare e să eliminăm conținutul care nu e necesar și să exprimăm ideile simplificat și condensat.
Ce trebuie să luăm considerare la editare:
- Verificarea gramaticală, a ortografiei și punctuației
- Claritatea în exprimare și ordonare în pagină (paragrafe, citate, exemple, imagini etc.)
- Verificarea informațiilor
- Ușurința în citire și atractivitatea textului
Pasul 5: Distribuirea
Ultimul pas și probabil cel mai important este distribuirea conținutului, căci fără distribuirea sa, orice articol, oricât de bine scris și pe orice temă interesantă, riscă să fie subapreciat sau în definitiv să nu își atingă scopul – acela de a fi citit și consumat de publicul țintă. Așa că luăm distribuirea sa ca o parte vitală din crearea lui. Ne gândim aici la canalele de social media, email, SEO etc.
La fel ca timpul investit în găsirea unui titlu bun pentru articol, distribuirea lui ar trebui să fie făcută fără grabă sau presiune, ci cu scopul final în minte – ca oamenii să citească și să găsească interesant subiectul dezbătut.
Așadar, chiar dacă scrierea unui articol pare a fi o artă, ea este la fel de bine o știință care, cu puțină îndemânare și practică, poate fi învățată și folosită de oricine și cu mare succes în acțiunile de promovare ale unui business.