Cum să construiești un brand remarcabil

Într-o lume cu piață liberă, în care companiile duc o luptă continuă pentru cota de piață și recunoaștere, brand-ul poate fi activul cel mai valoros al unei companii. El ajută să se evidențieze în raport cu concurența, oferă o imagine clară de poziționare și scop și este un element important de fidelizare a clientelei. Despre cum trebuie să fie acesta, în cele ce urmează!

Sunt milioane de branduri recognoscibile în lume, dar când te gândești că există companii diferite care servesc scopuri diferite, îți dai seama că numărul de branduri cu adevarat cunoscute – mărcile moștenite – este redus.

Odată ce creezi povestea unei afaceri proprii, poți determina personalitatea brandului tău; logo-ul și regulile de design vor avea un curs natural. Designul este elementul care iese prima dată în evidență, dar în cele din urmă, ceea ce va oferi o rezonanță acelui design și întregii identități este povestea brandului tău.

Obiectivul tău nu trebuie să fie atât de îndrăzneț ca și crearea unui brand cu tradiție, dar trebuie să îndeplinească 3 condiții esențiale:

  • Trebuie să știi foarte clar ce este brandul tău
  • Angajații tăi să înțeleagă și să creadă în brandul tău
  • Consumatorii/clienții tăi să fie loiali brandului și promisiunii acestuia

Procesul de branding nu este o treabă ușoară. O mare parte din acesta presupune introspecție și angajament.

Să analizezi toate aspectele complicate și multilaterale ale companiei tale și să încerci să le concentrezi într-o singură idee care să rezume scopul acesteia este un proces îndelungat și dificil. Așadar, de unde începi și cum ajungi la promisiunea de brand, povestea si construcția acestuia?

Promisiunea de brand

În ce crezi? Ce te face să te trezești dimineața și să mergi la muncă? Ce problemă rezolvă compania ta pentru clienți? Creează o afirmație completând propoziția “Credem că…”

Fă asta iar și iar, targetând diferite aspecte ale companiei sau ale tale însuți (dacă îți creezi un brand personal). Acesta este un exercițiu de identitate, de aceea este important să îl începi pe cât de măreț posibil, iar apoi să îl reduci la dimensiuni mai mici, pentru a fi sigur că acoperi fiecare aspect din ceea ce reprezinți.

Să găsești răspunsuri la această întrebare este ușor pentru unii antreprenori și greu pentru alții, dar este cel mai important pas pentru a crea un brand care să fie remarcat și să aibă valoare în timp.

Ține minte că o astfel de afirmație nu este un slogan. Poate fi, dar e mai bine să te gândești la ea ca pe un punct de plecare pe baza căruia un copywriter specializat poate deriva un slogan – o idee pe care un bun designer poate crea o identitate vizuală și o misiune pe care angajații tăi să o poată susține.

Odată ce ai un număr suficient de declarații bazate pe „Credem că …”, începe să cauți tipare. Combină afirmații similare și elimină-le pe cele care nu par autentice.

Poți fi sigur că ai găsit promisiunea de brand atunci când, auzind-o în afara contextului, aceasta te duce cu gândul la compania ta.

Fii atent la cuvintele-clișeu de genul “inspiră”, “inovație”, “cel mai bun” și înlocuiește-le cu sinonime. Scopul acestei părți a exercițiului este să triezi câteva afirmații care să reprezinte realitatea, pe care le poți apoi verifica cu diferite persoane interesate.

Poți fi sigur că ai găsit promisiunea de brand atunci când, auzind-o în afara contextului, acesta te duce cu gândul la compania ta. Nu-ți face griji – dacă simți că ai ajuns la ceva care sună aproape în întregime cum ți-ai dori, poți ajunge să finisezi ideea până la perfecțiune, pe măsură ce treci prin următorii pași. Nu este ceva bătut în cuie, dar acest lucru va ghida restul procesului de descoperire a brandului.

Cum faci asta? De ce faci asta?

Odată ce te-ai hotărât la o afirmație care simți că se potrivește ideii tale, ești pregătit să o dezolți și să îți clădești povestea de brand pe baza ei. Răspunde separat la întrebarile “Cum fac asta?” și “De ce fac asta?”

Și de data asta, treci prin același exercițiu ca și mai înainte: creează mai multe afirmații care răspund celor două înrebări, folosind diferite sinonime, propoziții de lungimi diferite etc. Cu cât creezi mai multe afirmații, cu atât descoperi mai multe despre brandul tău și vei fi capabil să îmbunătățești adevărul din spatele muncii pe care o faci.

Așa cum ai procedat și cu promisiunea de brand, asigură-te că arăți afirmațiile care răspund la “cum?” și “de ce?” cu persoanele interesate și cu cei apropiați. Așează-le lângă promisiunea de brand și vezi cum merg împreună.

Caută tipare care duc spre o poveste. Compania ta asigură siguranța pe care ți-ai dorit-o în trecut într-o experiență similară? Sau este mai degrabă orientată spre lux, inspirată din anii de studiu a comportamentului și nevoilor umane?

Acestea sunt genul de povești pe care se construiesc branduri cu un scop bine definit, iar această parte din exercițiu are rolul de a te ajuta să îți găsești povestea.

Personalitatea este punctul în care brandul tău prinde contur

Odată ce ai trei afirmații cu care ești împăcat (promisiunea de brand, răspunsul la “cum?” și “de ce?”) și sămânța poveștii tale a fost plantată, începi să ai primele semne ale personalității brandului tău.

Ce fel de cuvinte folosești? Sunt complicate și academice sau mai degrabă simple și directe? Pe ce ton abordezi piața, isteț, amuzant, serios, care inspiră credibilitate?

Pune la un loc toate sinonimele la care te-ai gândit și alege dintre ele 10 pe care le consideri cele mai relevante pentru personalitatea brandului. Fii concis. Esti doar “prietenos” sau “accesibil”? Ești “credibil” sau “demn de încredere”?

Pe parcursul exercițiului anterior ai văzut cum brandul tău prinde formă. Acum este momentul să lași deoparte toate particularitățile și să începi să creezi niște caracteristici tangibile ale brandului.

Rezultatul acestei munci de introspecție este un singur document, care să poată fi înmânat unui designer, unui copywriter sau unui comerciant ca un brief (rezumat), și care poate cu ușurință să fie punctul de reper pentru a crea regulile generale de design, comunicarea internă sau externă și chiar deciziile de afaceri.

Acest document are acum trei părți: promisiunea de brand, motivul (“de ce?), explicația (“cum?”) și un grup de cuvinte care descriu personalitatea brandului. Este un document intern care va ghida toate elementele externe cu care brandul intră în contact.

Regulile de design (partea distractivă!)

Felicitări, ai realizat brief-ul identității brandului tău! Partea cea mai grea a trecut, acum este momentul să ai un logo și regulile de design aferente acestuia, care reflectă tot ceea ce ai adunat la un loc.

Indiferent dacă asta înseamnă că îți desenzi singur logo-ul sau să angajezi un designer extern, fii sigur că acea persoană înțelege brief-ul brandului tău. Să găsești un designer cu un stil care să transpună cât mai bine identitatea creată este greu, dar esențial.

Există cel puțin trei modalități de abordare a acestui proces – inspiră-te de pe Behance pentru a găsi un expert cu un stil care să se potrivească cu al tău, găsește un brand care îți place foarte mult și încearcă să ajungi la designerul care a făcut acel proiect și alege din mulțimea de designeri disponibili.

Oricare ar fi varianta pe care o alegi, să ai în vedere trei cerințe la livrarea proiectului: să primești un logo, un font principal și unul secundar și culorile cu codurile corespondente. Acest lucru îți va fi de folos în comunicarea de brand pe viitor, fără să fii nevoit să revii la designerul care a făcut identitatea de fiecare dată când ai nevoie de un nou document sau material.

Procesul de branding este destul de dificil dar poți alege să îl faci pe cont propriu sau poți angaja profesioniști care să se ocupe de asta. În orice caz, ai grijă să fii implicat în fiecare etapă, deoarece tu ești cel care își cunoaște brandul cel mai bine.

Folosește-te de afirmațiile care alcătuiesc identitatea de brand pentru a coordona comunicarea internă și externă, deoarece brandurile puternice au o identitate bine conturată și constantă, care se regăsește în fiecare element al afacerii lor. Să fii un brand recunoscut înseamnă putere, așa că ai grijă să consolidezi utilizarea lui pe cât posibil, pentru a crea o identitate coerentă.

Împarte pe social media

Dalibor Vasiljevic

Este fondator și brand strategist la Rainfall, speaker și antreprenor. Cu o experiență de 13 ani în domeniu, Dalibor dezvoltă împreună cu echipa Rainfall mixuri complexe de PR, marketing, branding și digital, pentru a soluționa problemele clienților și pentru a dezvolta business-urile acestora.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.