Despre business în domeniile creative și crowdfunding, cu Sabina Baciu

Sabina Baciu este director executiv la asociația ORICUM, cu care de trei ani organizează Creative Est, un festival destinat industriilor creative din zonă. De asemenea, Sabina coordonează în prezent un proiect unic în România, MATER – prima bibliotecă de materiale.

 

Cu un background impresionant în zona industriilor creative, Sabina se implică activ în proiecte care dezvoltă și promovează artele, meșteșugurile și diversele forme de exprimare. În continuare, am vrut să aflăm de la ea ce impact au proiectele precum MATER în comunitatea creativilor, cum se pot aduna peste 18.000 de euro prin crowdfunding și ce planuri de viitor are.

Bună Sabina! Pentru început, spune-ne câteva lucruri despre tine.

Salutare! De la primul meu job ca PR al Green Hours 22 jazz cafe acum mai bine de 11 ani, m-am îndrăgostit de zona culturală și am încercat să mă implic în proiecte din domenii creative cât mai diverse și să contribui la sustenabilitatea acestui sector.

Acum am 29 de ani și pot spune că am reușit să ”gust” din cât mai multe domenii – de la festivaluri de jazz la proiecte de cinematografie educaționale, galerii de artă contemporană sau prima bibliotecă de materiale din România!

E o lume cu adevărat mișto, în care încă există spațiu de proiecte și programe noi – și mai ales de bune practici din alte regiuni. Altfel am devenit recent pasionată de DJing 🙂 și strâng bani să îmi iau un mixer ca să pot pune muzică cât mai des.

Ești o fermă susținătoare a industriilor creative, iar de doi ani organizezi Creative Est împreună cu organizația Oricum. Ce își propune acest eveniment și ce scop are, într-un „bigger picture” pentru segmentul creativ din România?

Cu Creative Est am pornit de la două premise:

Premisa 1: Toate sectoarele de arte vizuale, arhitectură, muzică, design etc. merită să se reunească sub umbrela de industrii creative pentru că astfel capătă consistență la nivel de economie și deci și o relevanță mai mare pentru politica publică. Atunci când declari că industriile creative contribuie cu 7% din PIB-ul României are o cu totul altă greutate, ce desigur că se răsfrânge și asupra fiecărei industrii.

Premisa 2: Aceeași logică se poate aplica și asupra țărilor din Europa de Est – la nivel global nicio țară nu este cu adevărat o forță economică. Regiunea în schimb are reale șanse să devină un hub global al creativității.

În toate țările din fostul bloc comunist există probleme și oportunități similare: facilități de producție la nivel foarte înalt (în România pe partea de textile, ceramică, lemn), cultură antreprenorială scăzută, inițiative creative foarte competitive și cu potențial de dezvoltare regională, dacă nu chiar globală. De altfel, dacă ne uităm la relațiile economice între țările din Europa de Est, acestea sunt aproape inexistente.

Scopul festivalului Creative Est este de a aduce la București timp de o săptămână cele mai promițătoare start-up-uri de industrii creative din Europa de Est, studii de caz de politici publice și de susținere a antreprenorilor în industrii creative din diferite orașe est-europene – pe care să le prezentăm stakeholderilor locali și să facilităm interacțiunea între creativi din regiune.

Apoi, de a prezenta toate aceste lucruri publicului larg printr-un MARKET de industrii creative – pentru că cel mai onest și simplu mod de a susține antreprenoriatul creativ local este de a le cumpăra produsele și serviciile!

Împreună cu Nod Makerspace ai demarat proiectul MATER. De unde a plecat această idee, care este factorul catalizator pentru el?

Proiectul a plecat de la o nevoie a comunității Nod Makerspace – există mulți arhitecți și designeri la Nod care au nevoie să consulte materiale pentru proiectele lor. A apărut inițial ideea de a avea un perete cu mostre de materiale, și apoi văzând că există deja conceptul de bibliotecă de materiale răspândit în marile orașe ale lumii co-fondatorii Nod, Tamina Lolev și Florin Cobuz, au decis să dezvolte acest proiect și în București.

M-am alăturat și eu proiectului și sunt super mândră că fac parte din această echipă multidiscipinară și foarte motivată să facă proiecte mișto în România.

Ai reușit cu MATER să aduni peste 18000 de euro prin campania de crowdfunding. Cum a fost posibil și ce recomanzi celor care vor să creeze campanii de crowdfunding?

Trebuie să zic din start că ce cred că ne-a ajutat este că proiectul este foarte bun – pleacă de la o nevoie clară a unui grup de profesioniști și am discutat înainte ideea cu mai mulți arhitecți și designeri despre viabilitatea proiectului.

Apoi am tras foarte tare să strângem 30% din sumă în prima săptămână – toate campaniile de succes menționează că este foarte important să ai acest procent în prima săptămână, altfel campania nu va fi finalizată cu succes.

Și alt lucru a fost că am renunțat la pudibonderie și am scris la absolut toți prietenii de pe facebook să îi rog să ne susțină proiectul, am sunat la birouri de arhitectură să le prezint despre ce este vorba și în general, pentru că aveam încredere în proiect, nu mi-a fost rușine să cer ajutorul 🙂

Care crezi că este impactul proiectelor de genul MATER în comunitatea de designeri, creativi etc.? Cum pot ele influența comunitatea creativilor din România?

Cred că pentru a-ți dezvolta proiectul sau business-ul în România ai nevoie de acces la instrumente – fie că sunt ele de finanțare, de producție sau distribuție. MATER este un instrument foarte necesar pentru oricine lucrează cu materiale – atât pentru inspirație cât și pentru a selecta cele mai potrivite materiale pentru proiectul tău (fie că este o amenajare interioară, un obiect de design sau un element de producție publicitară).

Ajută foarte mult să vii într-o comunitate entrepreneur-friendly și pusă pe treabă.

Ce sfaturi ai pentru cei care vor să înceapă un business în domeniul creativ?

Să se informeze foarte bine despre ce implică un plan de business – există acum programe de mai mică și mare durată despre cum să îți dezvolți un plan de afaceri în industrii creative și cred că este esențial pentru un antreprenor să aibă cât de cât habar despre partea de business sau cel puțin să își ia un partener cu skill-uri din zona de financiar, business și marketing.

Și apoi să nu îi fie frică să își prezinte ideea – la pitch-uri, la un reprezentant bancar pentru creditare (măcar ca exercițiu!), către prieteni sau organizații dedicate – așa cum este și asociația ORICUM. Ce mai ajută foarte mult este să vii într-o comunitate entrepreneur-friendly și pusă pe treabă – cum este Nod Makerspace sau Impact Hub.

În agenda organizației ORICUM, aveți și „Dezvoltarea sistemului educațional din România în spiritul creativității”. Ce presupune asta și ce progrese vezi că se realizează?

Această frază așa cum o înțelegem noi se traduce prin:

  • dezvoltarea de programe antreprenoriale în facultățile de industrii creative, în care momentan nu există deloc cursuri despre cum un profesionist creativ ar trebui să se descurce ca freelancer sau gestionându-și propriul business
  • o abordare care respectă principiile STEAM în care științele, tehnologia, ingineria, artele și matematica se îmbină armonios în curricula școlară
  • cât mai multe colaborări multidisciplinare în care profesioniștii dintr-un domeniu cunosc și colaborează cu alți tineri (ex. studenții de la economie lucrează alături de studenți la design și medicină)
  • promovarea meseriilor din industriile creative ca opțiuni viabile de carieră pentru tinerii români și facilitarea acccesului acestora către cele mai potrivite programe de dezvoltare profesională

Avem câteva draft-uri de proiecte în sertar în direcțiile acestea și căutăm resursele necesare pentru a le pune pe picioare.

Ce planuri ai pe viitor cu ORICUM și MATER? Ai și alte proiecte în pregătire?

Cu asociația ORICUM îmi doresc să reușim să câștigăm o finanțare pe termen mediu care să ne permită să dezvoltăm o echipă constantă pentru proiecte noi. Momentan suntem o echipă de două persoane și este destul de greu să realizezi proiecte de amploare fără o sursă stabilă de venit.

De aceea îmi și doresc cu alte organizații să punem pe picioare o asociație națională a industriilor creative prin care să fie mai ușor să accesăm finanțări și să dezvoltăm proiecte la nivel național.

MATER se va deschide anul acesta în octombrie și avem un plan de dezvoltare pe următorii cinci ani, căutăm și investitori care să ne ajute să dezvoltăm acest business la nivel național și de ce nu, chiar internațional, căci sunt foarte multe direcții în care se poate duce o bibliotecă de materiale.

Un alt proiect în care vreau să mă implic este Cartierul Creativ din București, inițiat și coordonat de The Institute – ce cred că poate deveni un exemplu grozav de bună practică de cum poți corela dezvoltarea urbană, promovarea turistică și nevoile creativilor cu obiectivele administrației locale.

Împarte pe social media

Dalibor Vasiljevic

Este fondator și brand strategist la Rainfall, speaker și antreprenor. Cu o experiență de 13 ani în domeniu, Dalibor dezvoltă împreună cu echipa Rainfall mixuri complexe de PR, marketing, branding și digital, pentru a soluționa problemele clienților și pentru a dezvolta business-urile acestora.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.