Cristia Cornea face freelancing și scrie pe blogul său, www.cristiacornea.ro. Ne-am dorit să aflăm de la ea cum este să pornești pe cont propriu, provocările și satisfacțiile pe care le are un freelancer, dar și care sunt tendințele din zona de digital marketing.
Cristia este firea aceea dinamică pe care o vezi tot timpul creând proiecte noi, discutând cu oamenii și aflându-se în mijlocul noutăților. De aceea, freelancing-ul a venit pentru ea natural, ca o mănușă. Am vrut să aflăm de la ea cum se vede domeniul digital marketingului din perspectiva unui profesionist care a decis să facă asta pe cont propriu și cum se împacă asta cu blogging-ul.
Bună Cristia! Pentru început, spune-ne câteva lucruri despre tine.
Hey there! Sunt, aşa cum îmi place mie să spun mai mereu, coffee drinker by day, wine drinker by night. Cu alte cuvinte, un om mereu activ şi cu combustibilul aferent mereu pe birou. Mi se mai spune fata cu agenda (planning freak) şi cu vorbele mereu la ea (vorbe bune şi calde, evident). Îndrăgostită de tot ce înseamnă domeniul comunicării şi îndrăgostită de oameni.
Ești blogger și freelancer. Cum le împaci pe ambele?
Viaţa mea de blogger şi viaţa mea de freelancer sunt două concepte total diferite pentru mine. Dar recunosc că viaţa de blogger a influenţat foarte mult viaţa de freelancer, în sensul că mi-a adus popularitatea necesară şi relaţiile interumane de calitate, care să mă ajute să obţin creditul necesar în faţa clienților mei.
Având în vedere faptul că lucrez cu start-up-uri şi business-uri mici, pentru mine contează enorm să stabilesc întâi o conexiune emoţională. Iar ca acest lucru să se întâmple, oamenii au nevoie să mă cunoască şi, eventual, să o facă într-un timp scurt.
E suficient să arunci o privire peste blogul meu şi profilul meu de Facebook, ca să îţi poţi da seama ce fel de om sunt şi cum lucrez. Bineînţeles, expunerea asta destul de francă şi sinceră a fost o decizie asumată, cu absolut tot ce vine la pachet. Şi vin multe la pachet (râde).
Ce sfaturi ai da celor care vor să înceapă un business sau să devină freelanceri? Ce ar trebui să știe?
Ar trebui să ştie că au nevoie de răbdare, înainte de orice. Apoi trebuie să ştie foarte bine ce vor să facă şi să creadă cu tărie în ideea lor. Dacă vrei să începi un proiect nou, trebuie să îi faci loc în viaţa ta şi să dedici întreaga ta energie în direcţia aceasta.
Când ai început să faci freelancing și ce te-a făcut să alegi acest drum?
Am avut dintotdeauna proiecte pe lângă jobul propriu-zis. Prin urmare, am fost mai mereu un freelancer cu jumătate de normă (râde). S-a întâmplat natural totul. Nu îmi plac limitele, deşi am învăţat să le accept în contextul potrivit. Mi-am dorit un mediu unde să îmi pot expune ideile specifice unui millennial (e un concept foarte la modă, sorry), unde să pot jongla cu nebunia şi îndrăzneala ce mă caracterizează şi unde să pot să spun NU dacă aşa simt.
Oamenii caută experienţe reale, vor poveşti în care să se regăsească și înţelegere.
Care sunt tendințele pe care le observi în zona de digital?
Nu ştiu dacă e o tendinţă încă, dar sper să devină – autenticitate all the way. Oamenii caută experienţe reale. Deosebesc reclama de conținutul de calitate şi încep să trieze. Vor poveşti în care să se regăsească, vor înţelegere, vor utilitate. Când un brand înţelege asta, descoperă secretul.
Care crezi că sunt cei mai importanți 5 pași pentru o imagine impecabilă în online? Cu alte cuvinte, ce trebuie neapărat să facă un business în mediul digital?
Să fii transparent. Să fii asumat. Să îţi spui povestea frumos (dacă nu ştii cum, angajează un specialist). Să te pui întotdeauna în pielea consumatorului. Şi, dacă e cazul, să fii dispus să îţi educi consumatorul.
Care sunt în opinia ta calitățile, abilitățile sau cunoștințele pe care un freelancer ar trebui să le aibă pentru a avea succes pe cont propriu?
Dincolo de expertiza pe un domeniu, mi se pare vital să ai mare încredere în tine şi în ideile tale, oricâte păreri ar veni din exterior. Nu spun să nu fii ancorat în realitate sau conectat la ceea ce se întâmplă în jurul tău, ci doar să fii selectiv cu influenţele care vin, oricum, din toate părţile. Apoi, trebuie să fii autodidact. Trebuie să înveţi să îţi organizezi timpul brici. Altfel, rişti să pierzi.
Trebuie să ştii cum să comunici eficient cu oamenii (luând în calcul toate tipologiile umane), să încerci să înţelegi nevoile celui din faţa ta (chiar dacă acesta nu ştie întotdeauna să le expună coerent) şi să nu te laşi intimidat de cei care vor încerca să te subaprecieze.
Mai trebuie să ştii să îţi faci PR singur. Iar aici includ reţelele sociale, evenimente, networking, un portofoliu bine pus la punct. Şi lista e foarte lungă, dar mă opresc la aceste câteva idei pe care le consider vitale.
Ești recunoscută în zona online ca un veritabil influencer. Spune-ne ce poate face un influencer pentru un brand?
Wow! Îţi mulţumesc pentru acest statut! Cred cu tărie că un influencer poate aduce brandul mult mai aproape de oameni. Vorbim, evident, despre un influencer care îşi cunoaşte comunitatea şi ţine legătura constant cu follower-ii lui. Altfel nu ar mai fi un influencer, nu? (râde)
Ce proiecte pregătești pe viitor?
Ei bine, acum aspir la statutul de vlogger şi lucrez intens la asta. Plănuiesc un rebranding al blogului pentru că simt că am trecut la un nou nivel şi îmi doresc să se vadă asta în orice aspect al comunicării mele. Şi mai am câteva proiecte la care visez de ceva vreme, însă prefer să le ţin ascunse momentan. Le anunţ la momentul oportun!