Despre vlogging – un mod de exprimare ca oricare altul. Dialog cu Pandutzu

Alin Pandaru a fost redactor șef la Urban.ro, editor muzical la Deezer România, Social Media Manager pentru trupa VUNK și este blogger din 2007 pe pandutzu.com și daily vlogger din mai 2016 pe YouTube.

Am vrut să aflăm de la Alin cum este să fii blogger și vlogger în România și care sunt așteptările brandurilor atunci când aleg să colaboreze cu el. Răspunsurile sale le-am adunat în cele ce urmează.

Ce înseamnă vlogging-ul, noua modă virtuală?

N-aș spune că e noua modă virtuală, pentru că nu este nou deloc. Fenomenul de vlogging a început de mai bine de 10 ani în afară și de vreo 5-6 ani și în România. E un mod de exprimare ca oricare altul.

Când și ce te-a făcut să faci trecerea de blogging la vlogging?

Anul trecut am făcut pasul către vlogging, însă n-am renunțat la blog. Cele două se completează acum reciproc. Am fost inspirat de alți colegi de blogosferă (Ariel Constantinof și Marian Ionescu aka Mariciu) care începuseră și ei să facă asta la finalul lui 2015.

Cât de ușor este să identifici subiecte atractive pentru video-urile tale zilnice și câte ore dedici pentru filmare & montaj?

Am început serialul “PanDaily” de vloguri zilnice după ce am analizat stilul meu de viață și după ce mi-am dat seama că eu chiar aș putea să susțin un daily vlog în care să arăt în fiecare zi lucruri diferite. Viața mea este foarte agitată și pentru că merg la foarte multe evenimente (în principal muzicale), este uneori foarte ușor să-mi găsesc subiecte.

În ceea ce privește filmarea și editarea, as putea spune că este un job continuu. Pentru că editez zilnic câte 2-3 ore (uneori chiar și mai mult, în funcție de cât am filmat cu o zi în urmă), iar de filmat, filmez de asemenea aproape tot timpul. Cu timpul însă, am învățat să fiu mai eficient și îmi gândesc cât de cât filmările și am deja în cap modul în care urmează să arate episodul din ziua respectivă și imi trag doar cadrele de care am nevoie.

Cum ți-ai descrie audiența și cum ți-ai propus să o crești de la zi la zi?

Comunitatea pe care am reușit s-o adun este un pic mai matură față de media celor care urmăresc vloguri la noi în țară – totodată și nișată. Mă urmăresc persoane între 18-34 de ani, pasionate de muzică, concerte și festivaluri și cei care sunt interesați de stilul meu de viață.

Mi-am propus să-i “cresc” printr-un conținut diferit față de ce se întâmplă pe YouTube-ul românesc și dacă ar fi să fac o paralelă între industria muzicală și vlogging, aș spune că eu sunt în underground acum, iar vlog-urile mele nu se adresează neapărat mainstream-ului.

Evident că mi-aș dori să am cifre mai mari în ceea ce privește audiența, însă în același timp sunt și conștient că ce fac eu este foarte nișat.

Care a fost investiția ta în aparatură?

Chiar făcusem recent un calcul și ajunsesem la aproape 6000 de lei, asta incluzând un DSLR nou, obiective, microfon, trepiede, lumini, carduri etc.

Ne poți povesti despre prima ta colaborare cu un brand sau care a fost cea mai interesantă?

Prima colaborare cu un brand a fost în urmă cu aproape 7 ani și a venit, evident pe blog. Cea mai interesantă însă a fost cea cu Lipton de anul trecut, prin intermediul căreia mi-am îndeplinit visul de a ajunge la Tomorrowland, unul din cele mai tari festivaluri de muzică din lume.

Reușești să trăiești din vlogging sau este o pasiune adiacentă unui job de opt ore?

Din septembrie anul trecut am ales să mă ocup exclusiv de vlogging și din fericire am reușit să câștig suficient de mult încât să și trăiesc decent, dar să și merg vara aceasta în fiecare weekend la câte un festival.

Din experiența ta, care sunt preferințele actuale ale agențiilor de comunicare: blogging sau vlogging?

În ultimii ani, s-a observat o creștere mai mare a bugetelor pentru vloggeri și au fost câteva campanii foarte mari dedicate exclusiv acestei zone, însă în continuare blogging-ul reprezintă un mediu excelent de promovare pentru branduri.

Există o competiție imensă pentru atenția publicului în mediul online, acolo unde nu mai apare presiunea spațiului, a timpului și a bugetului care a dominat media tradițională. Apar zilnic bloguri și vloguri noi. Este bine sau este rău – se diluează informația existentă, mai este loc de creștere în acest domeniu?

Tot timpul există competiție pentru atenția publicului. Fie că sunt alți vloggeri sau alt tip de conținut. Eu mă bucur să văd și alți oameni făcând ce fac și eu, însă cu timpul se vor cerne cei care sunt într-adevăr serioși cu treaba asta și cei care o fac doar pentru că e la modă.

Vloggerii își selectează mărcile cu care lucrează în funcție de modul în care se regăsesc în mesajul lor. Pe ce se bazează companiile când aleg o colaborare cu un anumit vlogger, ce parametri urmăresc?

Cred că unul din factorii importanți îl reprezintă numărul de vizualizări pe care le au în medie clipurile vloggerului respectiv. Chiar dacă acest lucru nu este neapărat relevant. Contează evident și targetul brandului, care trebuie să se potrivească în aceeași măsură cu cel al vloggerului propus pentru campanie.

Odată ce mesajul brandului a fost lansat în rândul comunității vlogger-ului respectiv, care pot fi riscurile la care acesta se supune?

Uneori comunitatea poate reacționa “violent”. Poate “violent” nu e chiar cuvântul potrivit, însă s-a întâmplat ca aceștia să se întoarcă împotriva vloggerului atunci când acesta a exagerat cu clipurile promoționale. Într-un fel, îi înțeleg pentru că ei s-au abonat pentru un tip de conținut, iar când tu le oferi altceva, e normal să reacționeze. Tocmai de aceea, trebuie integrate campaniile astfel încât să se potrivească și cu stilul și genul de conținut al vloggerului.

Care sunt subiectele cele mai urmărite și care crezi că va fi evoluția în viitor: vlogging ca divertisment sau ca educație în România?

Cu siguranță divertismentul. Oamenii asta caută. Să râdă, să se simtă bine atunci când urmăresc un clip. Vorbesc aici de “mainstream”-ul de care spuneam mai devreme. În același timp, se vor dezolta și nișele, cu publicul lor “underground”. Gaming-ul va juca însă un rol foarte important în următoarea perioadă.

Împarte pe social media

Valentina Roman

Ca specialist în domeniul comunicării și director executiv la Asociația Curtea Veche, Valentina interacționează cu profesioniști din toate ariile creative și contribuie la proiecte cu impact social. Dă valoare fiecărei întâlniri și îi motivează pe cei din jur pentru a reuși în ceea ce și-au propus.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.