Pentru cei care au trecut prin crearea unui business, știu că întâi și întâi, este datoria fiecărui antreprenor să se așeze la o masă și să pună pe hârtie acel plan de business. Însă există și o altă soluție, cu mult mai eficientă și mai practică decât acesta. Despre ea discutăm în continuare!
Ceea ce numim „coloana vertebrală” a afacerii sau planul de afaceri, vine la pachet cu vreo 40 de pagini de scris și gândit. Ceea ce nu e nici prea productiv, și nici prea eficient. Cu alte cuvinte, la începuturile creării unei afaceri nici nu este nevoie să creezi acel plan de afaceri, ci pur și simplu să folosești un model de business. Însă întrebarea următoare este – care e diferența dintre cele două?
Planul de afaceri vs. modelul de business
Modelul de business, spre deosebire de planul de business, este esența unei afaceri, structurată succint și clar. Modelul de business conține răspunsuri la întrebările cele mai importante în legătură cu afacerea, de la activitatea principală, la parteneri și venituri previzionate.
De cele mai multe ori, acesta este sistemtizat și redus la forma unei pagini A4, care poate fi citită și interpretată de oricine ia contact cu business-ul. Planul de afaceri, pe de altă parte, prezintă în detaliu toate aspectele unui business – iar în cele mai multe cazuri ia forma finală abia după ce afacerea este lansată.
În timp ce planul de afaceri „bate în cuie” organigrama, strategia de marketing și furnizorii, modelul de business este un document mult mai relaxat, care nu necesită folosirea acestor detalii în faza inițială, căci până la urmă ele pot varia extrem de mult.
Să luăm un exemplu. Ca mulți alți colegi, Cristi, IT-ist de meserie, se decide să-și deschidă propria lui afacere în domeniul web development-ului. Ideea lui de a crea o aplicație mobilă este în stadiu incipient, însă își dorește să atragă o echipă și resurse.
Iar aici se confruntă cu planul de afaceri, pe care va trebui să-l completeze cu date pe care nu le are la acel moment. În plus, e greoi și ineficient.
Însă, odată ce activitățile și direcțiile principale sunt trasate în modelul de business, Cristi găsește că e mult mai ușor să elaboreze strategiile ulterioare (sau planul de afaceri).
Cu alte cuvinte, într-o lume extrem de dinamică din punct de vedere al afacerilor, este mai important să clarifici ce și cum faci ca business decât să insiști asupra unor lucruri care în cele mai multe cazuri vor fi pivotate, în urma unor analize sau tendințe.
Ce trebuie să conțină un model de business
Modelul de business, ca document de strategie și management, răspunde la următoarele întrebări:
- Care sunt principalii parteneri sau furnizori? (Parteneri cheie)
- Cum anume își va desfășura activitatea compania? (Activități cheie)
- De ce resurse este nevoie pentru a îndeplini obiectivele? (Resurse cheie)
- Ce face compania mai exact – ce valori propune și ce nevoi satisface? (Propunerea de valoare)
- Cum interacționezi cu publicul și (potențialii) clienți? (Relațiile cu audiența)
- Pe cine ajuți prin activitatea companiei? (Segmentarea pieței)
- Cum ajungi la audiența ta? (Canale de distribuție)
- Ce costuri presupune activitatea și care sunt cele mai importante activități d.p.d.v. al costurilor? (Structura costurilor)
- Ce venituri previzionezi prin activitatea companiei? (Fluxul de venituri)
Totuși, oricât ar părea de simplificat, acest model de business este cel mai bine creat în decurs de câteva zile, și cu consultarea atât a partenerilor, cât și a altor oameni de business (coachi, mentori etc.).
Însă valoarea lui constă în reușita de a concentra cele mai importante și arzătoare chestiuni de business într-un document simplu de creat și la fel de simplu de înțeles de către oricine.
Așadar, chiar și fără experiență în domeniul antreprenoriatului, modelul de business te poate ajuta în a defini direcția afacerii tale și practic scutește orice antreprenor de timpul și stresul pe care le presupun crearea unui plan de business, cel puțin în faza inițială de incubare a ideii de afaceri.