Iulia este reporter special la matinalul de la Digi24 – Digimatinal – și este totodată specialistul în social media al emisiunii. De la începutul anului realizează o serie de reportaje informative despre impactul rețelelor sociale în România, motiv pentru care am ales să o cunoaștem și să discutăm despre social media și tendințele din domeniu.
Imagine realizată de Cristian Manta
Iulia lucrează de cinci ani și jumătate la Digi24 și are o experiență de aproape 10 ani în televiziune. Se bucură de o susținere mare din partea comunității online și îi place să spună despre ea că este un #socialmediafreak. În interviul pentru Branding Magazine, ea ne spune despre cum i-a venit ideea unei emisiuni pe tema aceasta și cum vede peisajul online de la noi.
Iulia, începutul tău la DIGI 24 a fost în cu totul altă zonă. Povestește-ne puțin despre experiența ta, cum vedeai social media când ai început să cochetezi cu domeniul și cum vezi lumea asta acum?
Prima zi de lucru la Digi24 a fost exact la 1 martie 2012, în ziua în care postul a început să emită. În perioada aceea nu-mi imaginam că rețelele de socializare vor ajunge să aibă un rol atât de important în viața mea. Cunoștințele în social media le-am dobândit în timp. Pur și simplu mi-am dat seama că îmi place foarte mult ce se întâmplă în online și cât de creativi putem fi acolo, iar apoi am descoperit că experiența în televiziune se îmbină perfect cu tot ceea ce știu despre social media. Așa a venit și ideea rubricii Social Media Trends, de la Digimatinal. În ambele domenii ai în fiecare zi ceva nou de învățat.
Cum te-ai pregătit pentru domeniu și cum te documentezi pentru emisiunea de la Digi24, ce cărți sau surse de informații actuale recomanzi celor care sunt pasionați de social media?
Principalele surse de informare sunt Facebook, Instagram, Twitter, Youtube. Acolo totul se întâmplă în timp real. Informațiile sunt la îndemâna oricui, trebuie doar să vrei să le descoperi. Urmăresc, evident, și mulți bloggeri și jurnaliști cu experiență din România și nu îmi este deloc rușine să întreb atunci când nu știu ceva. Încerc să păstrez legătura cu oamenii din domeniu și trebuie să recunosc că susținerea celor din online m-a ajutat întotdeauna foarte mult. Suntem o comunitate unită!
Un mit care nu a fost confirmat de cercetarea Why we post este că social media promovează individualismul, că distruge relaționarea dintre oameni. Ce părere ai despre asta?
Ar fi absurd ca tocmai eu să aprob o astfel de idee. Petrec foarte mult timp pe rețelele de socializare, dar am întotdeauna grijă să nu exagerez. Îmi place să postez atunci când am ceva de arătat sau de spus, îmi place să vorbesc despre munca mea și cred că rețelele de socializare îmi permit să intru în contact cu foarte mulți oameni și să transmit anumite mesaje. Suntem foarte norocoși că putem face asta acum și ar fi păcat să nu privim partea bună a lucrurilor.
Care sunt cele mai utilizate platforme de social media în România? De ce crezi ca Twitter-ul nu a prins la fel de bine la noi ca în alte țări?
Cele mai folosite rețele de socializare din România sunt Facebook, Linkedin, Instagram și Youtube. Mie îmi place foarte mult și Twitter și îmi pare rău că nu a prins în România. Aici am să fac și o glumă, cred că nouă, românilor, ne place să vorbim mult în general, inclusiv în social media, iar pe Twitter suntem puțin mai limitați decât pe Facebook, spre exemplu.
Inspirația și imaginația își fac loc din ce în ce mai mult în calendarul de social media. Cât de mult ar trebui să investească o companie pentru a se dezvolta în acest segment și ce caracteristici crezi că ar trebui să îndeplinească social media managerul?
În primul rând contează foarte mult ce anume își dorește o companie, la ce public vrea să ajungă. Din punctul meu de vedere, orice companie din România, indiferent cât de mare sau mică este, ar trebui să aibă cel puțin o pagină oficială de Facebook.
Sunt 9.600.000 de utilizatori de Facebook în România. Dacă își dorește să ajungă la un public mai numeros sau mai tânăr, ar trebui să fie pe toate rețelele de socializare. Cât despre caracteristicile pe care ar trebui să le îndeplinească un social media manager, e foarte simplu – să-i placă ceea ce face și să se implice activ și în activitatea companiei, să înțeleagă exact despre ce este vorba, nu doar să-și dea cu părerea.
Interacțiunea este mult mai importantă decât like-urile.
Sunt mulți aceia care încă evită Social Media din teama de comentarii sau rating-uri negative, ce le recomanzi?
Comentariile negative sunt dovada cea mai clară că oamenii te urmăresc cu atenție. Nu trebuie să ne ascundem de astfel de reacții. Interacțiunea este mult mai importantă decât like-urile.
Care sunt trendurile actuale în social media și la ce să ne mai așteptăm pentru viitor? Ce părere ai despre Instagram Stories și Snapchat, cum au prins la publicul din România și cum se dezvoltă față de gigantul Facebook?
Cred că totul se învârte în jurul imaginilor video în momentul de față. Instagram Stories a crescut foarte mult și e foarte frumos ce se întâmplă acolo. Toată lumea postează în timp real. Chiar și noi ne folosim de Instagram Stories în timpul emisiunii. Telespectatorii ne pot urmări pe contul nostru oficial de Instagram pentru a ne cunoaște mai bine, pentru a vedea ce fac eu pe teren sau colegii mei din platou în pauzele publicitare, la machiaj.
Chiar am primit foarte multe mesaje în sensul acesta. Oamenii sunt foarte curioși să vadă ce se întâmplă în spatele camerelor de filmat. Cred că e ceva nou pentru publicul din România. Noi am avut întotdeauna un public de calitate și tind să cred că dacă telespectatorii noștri sunt pe Instagram Stories, e un semn bun. Nu același lucru îl mai pot spune, însă, despre Snapchat.
În Statele Unite a prins foarte bine și funcționează bine în continuare, dar în România, deși a avut un start bun, nu sunt foarte mulți utilizatori. Sunt mulți adolescenți pe Snapchat. Acesta este și motivul din cauza căruia nimeni nu a putut să ne spună numărul exact al utilizatorilor.
Pe Iulia Ionescu o găsiți pe Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Snapchat, dar și pe blogul său.