Despre design și griduri, cu Alexandru Vițalariu, fondator al Grin

Alexandru este fondator și manager la Grin, o agenție de branding și design din Brașov, cu care demonstrează pe zi ce trece că lucrurile în domeniul acesta pot fi făcute și altfel, mai bine. În cele ce urmează, discutăm cu el despre piața de design, tendințe și începuturile creării unei agenții.

Fire dezinvoltă și creativă, Alexandru este modelul antreprenorului care atunci când nu găsește soluțiile care și le dorește, pune mâna și le creează el de la zero. De aceea, ne-am decis să-l luăm la întrebări – iată ce ne-a răspuns!

BM: Spune-ne câteva lucruri despre tine și cum a luat naștere Grin.

Salut! Eu sunt Alex șiiii povestea mea începe cu reîntoarcerea în țară după un început aventuros, dar scurt în lumea științelor politice. Am revenit așadar la Brașov, orașul meu, orașul din Ardeal. Avusesem deja câteva începuturi timide pe partea de creație prin demersul curajos de a face un redesign al revistei liceului și nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că profesorii aveau încredere în mine, ba chiar erau încântați de ceea ce făcusem.

Reîntors, m-am îndreptat spre design din curiozitate, dar parcă mai degrabă din impresia că lăsasem ceva neterminat. Am început colaborări cu agenții de publicitate locale, a fost totul super ok iar după un timp am reușit să am câteva proiecte personale, pentru ca mai apoi să fiu angajat la două agenții unde am reușit să învăț din foarte multe experiențe interesante.

Așa cum încep însă toate basmele, fiul de împărat a întâlnit-o pe fata din poveste, pe Oana. Ei, după două paragrafe, multă istorie și ambiție, a luat naștere Grin! Aveam o echipă foarte mare, 2 oameni. 2 oameni mari. Oana făcea partea de copywriting, iar eu design și fotografie. În scurt timp, am reușit să ne găsim un birou de unde puteam dezvolta mai ușor în mood-ul nostru creativ (fără de care nu cred că am fi reușit).

Așadar, am început atunci să strângem un portofoliu de clienți cu care ne mândrim și astăzi. Povestea nu putea fi una completă fără micul protagonist, Tiff (da, .tiff), devenit în scurt timp și mascota echipei, un labrador gigant de 50 kg care ne-a facut viața mai… colorată să spunem!

BM: Funcționalitate sau creativitate în design? Ce alegi și de ce?

Griduri, griduri, veșnicele griduri!

După cum ați citit și mai sus, la Grin, totul pleacă de la o poveste, se referă la o poveste, ajunge să fie poveste! Cred că în design poți fi atât creativ, cât și funcțional fără a fi nevoit să tragi o linie care să le delimiteze. Îmi place să fiu creativ, să lucrez la partea de concept, să ii dau o formă și apoi să o pun în aplicare urmând regulile deja bine știute.

Cred că în contextul actual, design-ul funcțional este mai bine primit de către consumatorul care nu mai are răbdare să parcurgă întregul mesaj prezentat, ci este dornic să afle cât mai rapid deznodământul.

BM: Care e mitul pe care tinzi să îl demontezi de fiecare dată în legătură cu designul?

Nu prea sunt eu genul care să creadă în mituri, dar cred că singura problemă ar fi dată de percepția unui domeniu repetitiv, greu de implementat în fața clienților din România.

Da, se poate design creativ și da, se poate și în România. Doar că nu se poate peste noapte și nu se poate de la sine. Am avut întotdeauna șansa de a întâlni oameni faini cu păreri interesante, dar mai ales cu principii care mi-au dat un push spre o gândire mai liberă, fără a rămâne cantonat în vreun fel sau altul de o idee.

BM: Care sunt provocările pe care le-ai întâmpinat când te-ai decis să îți deschizi agenția de creație?

Cred că prima provocare a fost cea de a debuta în această industrie pe calea impozabilă (zâmbește). Abia atunci când deschizi o firmă și începi să răspunzi recurent pentru toate deciziile unei companii, începi să realizezi că nu e totul chiar așa de ușor precum pare.

Probabil că răspunsul previzibil ar fi fost cel de găsire/lărgire a portofoliului de clienți care să acopere costurile mai ridicate, însă lucrurile s-au desfășurat în așa fel încât nu am apucat să îmi pun această întrebare. Cumva totul s-a legat într-un mod plăcut mie, dar și oamenilor din jurul meu.

„Design-ul din zilele noastre cred că trece printr-o perioadă în care agențiilor, dar și freelance-rilor li se cer concepte cât mai originale, simple și rapide.”

BM: Ce tendințe observi în designul din zilele noastre?

Design-ul din zilele noastre cred că trece printr-o perioadă în care agențiilor, dar și freelance-rilor li se cer concepte cât mai originale, simple și rapide. Clienții nu mai au nevoie doar de un key visual, ci de o succesiune de vizualuri care să exprime cât mai rapid și eficient povestea pe care aceștia vor sa o transmită. Această nevoie de acum, „mai repede, am nevoie, nu este gata?, e urgență!” va face agențiile să se transforme într-un fel sau altul într-un generator de content rapid.

Cred că rețeta succesului va fi legată strict de întrebarea de mai sus și anume de mix-ul dintre creativ și funcțional pe care o agenție trebuie să îl livreze într-un deadline prestabilit. More. Better. Faster.

BM: Ai vreun good case practice de design sau branding pe care vrei să-l împărtășești cu noi?

Cel mai bun good case practice l-am avut și îl avem de pe urma dezvoltării proiectului Coresi Shopping Resort de la Brașov. Este proiectul nostru de suflet în care avem o mare încredere și care fără să ne dăm seama ne-a schimbat foarte mult.

Am avut șansa și aici de a întâlni oameni plini de energie și entuziasm care ne-au transmis un feeling bun. Nu doar feeling-ul a fost motorul acestei colaborări, ci și încrederea reciprocă pe care ne-au acordat-o, fără de care probabil nu am fi ajuns astăzi aici.

Debutul a fost marcat de prezentarea proiectului în oraș, până ca acesta să ia o formă fizică, adică în septembrie 2015. Am participat la câteva evenimente unde Coresi era deja partener și trebuia să fie prezent anunțând deschiderea ce avea să aibă loc anul următor, așadar un trigger numai bun pentru o agenție de creație. Am adus spiritul Coresi aproape de brașoveni care, deși auziseră de proiect, nu aveau foarte multe detalii.

Între timp Coresi a făcut 2 ani și îmi aduc aminte de multe momente frumoase petrecute împreună cu colegii mei la realizarea acestui proiect.

BM: Ce lucruri ar trebui să ia în vedere un antreprenor care caută o agenție de branding sau design?

Cred că este foarte important ca relația dintre client și agenție să fie una în care ambele părți se simt confortabil. Am fost pus în această situație în care nu se simțea aceeași viziune asupra unui proiect și asta a dus cu pași repezi la o colaborare de scurtă durată.

BM: Cum se vede piața de branding/advertising la nivel local (în Brașov)? S-a schimbat ceva în ultima perioadă?

Piața de branding din Brașov este în continuă creștere, așa cum văd că se întâmplă în mai toate orașele din țară. Începem din ce în ce mai mult să dezvoltăm ideea unui smart city cu potențial atât pentru locuitorii acestuia, cât și pentru oamenii care îl aleg ca și destinație turistică sau de business.

Văd din ce în ce mai mulți antreprenori dornici de frumos, de bun gust, dar și de servicii/produse competitive comparativ cu piața actuală, iar asta nu poate decât să mă bucure. Fără această direcție nu cred că am ajunge prea departe.

Întotdeanua am urmărit proiecte de branding pe internet pentru orașe care își crează propria identitate și o pun în aplicare de la cel mai mic detaliu. Observ atât pe plan local, cât și pe plan național o creștere a împlicării comunității în tot acest demers fără a fi nevoie neapărat de o remunerație consistentă, iar asta consider că este un mare plus. Sunt conștient că toate aceste lucruri nu se vor face peste noapte, dar îmi doresc foarte mult ca în câțiva ani să reușim această transformare, iar peste ceva timp să o vedem ca fiind una naturală, organică și de necontestat.

Din punct de vedere al agențiilor din Brașov, piața nu s-a modificat extrem de mult, rămânând aceiași jucători la o masă destul de mică, însă suficientă. Mă uit cu interes însă la tinerii generatori de content ai generației actuale care cred că vor face o schimbare de mentalitate referitoare la agențiile foarte mari și cu zeci de angajați. Sunt convins că viitorul sună bine, așa cum zicea și celebrul slogan (zâmbește).

BM: Cum arată viitorul pentru Grin și ce planuri aveți?

Și viitorul Grin sună bine, dacă tot am ajuns aici. Ne dorim să creștem în continuare, așa cum am făcut în ultimii ani și să livrăm acel content cu care ne-am obișnuit portofoliul de clienți.

Ce îmi doresc eu însă, este să reușesc să am alături o echipă unită, un mic task force cu care să putem cuceri tot ce ne-am propus. Grinilor, sunteți faini și vă multumesc!

Împarte pe social media

Dalibor Vasiljevic

Este fondator și brand strategist la Rainfall, speaker și antreprenor. Cu o experiență de 13 ani în domeniu, Dalibor dezvoltă împreună cu echipa Rainfall mixuri complexe de PR, marketing, branding și digital, pentru a soluționa problemele clienților și pentru a dezvolta business-urile acestora.

Comentarii. Intră în dezbatere

Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.